תיקון 190 / פוליסת חיסכון / קרנות נאמנות / ניהול תיקים – השוואה מקיפה

חוסכים רבים בישראל 2020, מתלבטים באיזה מוצר חיסכון הכי כדאי להם להשקיע את כספם. בעשור האחרון, מכשירי חיסכון שנחשבו בעבר כמכשירים פנסיוניים משלמי קצבה, הפכו זמינים לפתע גם כמכשירי השקעה לטווח הבינוני והארוך, שאליהם ניתן לנתב כספים נזילים לטובת הגדלת ההון הזמין לפורש לאחר צאתו לגמלאות.

בין אפיקי החיסכון שניתן לבחור מתוכם כיום, ישנם מוצרי החיסכון המסורתיים, וביניהם: קרנות נאמנות ותיקי השקעות מנוהלים, ומנגד – גם מוצרים חדשים יותר כדוגמת פוליסות חיסכון בחברות ביטוח, וקופות גמל לחיסכון על פי תיקון 190. מהם המאפיינים והתועלות של כל אחד ממוצרי החיסכון הללו ומהם ההבדלים בין האפשרויות השונות? את כל הנושאים הללו נכסה בהרחבה במסגרת ההשוואה המקיפה שלפניכם.

 

לפני הכל: להבין את הבדלי המיסוי בין חיסכון לפי תיקון 190 ומכשירי חיסכון פיננסיים

כדי שאדם יוכל לנהל את הכספים הנזילים שבידיו בצורה מיטבית, חשוב שיקדיש זמן כדי לתכנן את עתידו הכלכלי. כיום קיים בשוק מגוון רחב של מכשירי חיסכון מסוגים שונים, כשכל אחד מהם נועד למטרות שונות ובהתאם לכך – גם מציע לקהל החוסכים יתרונות והטבות מיסוי משלו. בחירה מושכלת במכשיר החיסכון המתאים לצרכיכם ולמטרותיכם, תסייע לכם להעלות במידה ניכרת את פוטנציאל הרווח על הונכם.

יתרה מכך, היכרות עם הבדלי המיסוי בין המוצרים השונים יאפשר לכם לנצל את מירב הטבות המס להן אתם זכאים כחוק, ולהסתכם בחיסכון משמעותי מאוד בתשלום המסים הן בביצוע ההפקדות, הן בעת השקעת הכספים בשוק ההון, והן במועד משיכת הכספים. בשורה התחתונה: הבנה של הבדלי המיסוי בין מכשירי החיסכון השונים, מאפשרת לחוסך לבחור את אפיק החיסכון המשתלם ביותר עבורו באופן פרטני. 

 

על ההבדלים בין מכשירי חיסכון פנסיוניים ומכשירי חיסכון פיננסיים

באופן כללי, נכון להיום ישנם שני סוגים עיקריים של מכשירי חיסכון בישראל: 

  • מכשירי חיסכון פנסיוניים – מדובר במוצרי חיסכון משלמי קצבה, שהמטרה העיקרית שלהם הינה לשלם לחוסך קצבת פנסיה לאחר צאתו לגמלאות. בין המכשירים הללו ניתן למנות: קופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים.
  • מכשירי חיסכון פיננסיים – מדובר במוצרי חיסכון אשר באמצעותם יכול החוסך להשקיע את כספיו הנזילים בשוק ההון ולשמור עליהם במצבם ההוני (הנזיל), מחוץ להקשר הקצבתי. בין המכשירים הללו ניתן למנות: פוליסות חיסכון (או בשמן הנוסף: תוכניות חיסכון) המנוהלות על ידי חברות ביטוח, קרנות נאמנות, וניהול תיקים.

למרות ההבחנה שבוצעה לעיל, מן הראוי לציין כי בעקבות שינויי החקיקה שחלו במהלך העשור האחרון, כיום יכולים חוסכים להשתמש גם במכשירי חיסכון פנסיוניים בתור מוצרי השקעה שניתן להפקיד לתוכם סכומי כסף נזילים למטרת השגת תשואה. בזכות האפשרות זו, מרוויח ציבור החוסכים בישראל גמישות רבה יותר בניהול הכספים שברשותו, והתאמה אישית משופרת בבחירת אפיק החיסכון. ישנה גם אפשרות לשלב בין מכשירי חיסכון מסוגים שונים כדי ליצור פתרון עם התאמה אישית אופטימלית לחוסך.

 

מהו חיסכון בקופת גמל במסגרת תיקון 190?

תיקון 190 הוא תוספת לפקודת מס הכנסה שנכנסה לתוקף במהלך שנת 2012. שינוי זה בחקיקה, בא לאפשר לציבור הגמלאים בני ה – 60 ומעלה, לחסוך כספים על ידי ביצוע של הפקדת סכומים עצמאיים לקופות גמל מבלי לוותר על נזילות הכספים הללו. המטרה? לאפשר לציבור הפורשים לעבות את החסכונות שיעמדו לרשותם לאחר שיצאו לפנסיה, ובאופן זה לסייע להם לשמור על רמת החיים שהיו מורגלים בה במהלך שנות עבודתם (או לכל הפחות – על רמת חיים דומה). החוסכים בקופות גמל על פי תיקון 190, למעשה נהנים משלל היתרונות שקופות גמל רגילות מציעות לחוסכים, מעצם היותן מכשירי חיסכון המושקעים בשוק ההון, כולל: ניהול השקעות מקצועי וחיסכון גדול מאוד בדמי הניהול ביחס למכשירי השקעה חלופיים. 

בנוסף לאלו, ההשקעה בקופות גמל לפי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, טומנת בחובה יתרונות מיסוי מובנים, וביניהם: דחיית החיוב במס רווחי הון למועד משיכת הכספים, אפשרות למעבר בין מסלולי השקעה שונים, יכולת לנייד את הכספים בין קופות גמל שונות, ואפשרות לשינוי של רמת החשיפה למניות בתיק ההשקעות על פי העדפותיו האישיות של החוסך. כל אלו ללא צורך בתשלום עמלות ומבלי ליצור אירוע מס החייב בתשלום – מה שמאפשר צבירה של ריבית דריבית על הרווחים בתיק. 

במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, חוסכים מעל גיל 60 רשאים לבצע משיכה הונית של הכספים שהפקידו למוצרי חיסכון פנסיוניים באופן עצמאי, בכל עת שיזדקקו לכספים הללו, וזאת ללא צורך בתשלום קנסות שבירה, ובכפוף לתשלום מס רווח הון בלבד (כפי שנסביר בהמשך) – בהינתן שהם מקבלים קצבת זקנה מזערית על סך 4525 ש"ח לפחות מדי חודש (נכון לשנת 2020).

 

מה זו פוליסת חיסכון?

פוליסת חיסכון או בשמה האחר: תוכנית חיסכון, הינה מכשיר חיסכון אשר מאפשר לחוסכים לצבור כספים בכל קנה מידה ולכל מטרה, ולהשקיעם במבחר מסלולי השקעה עם פוטנציאל ליצירת תשואה עודפת. סכומי הכסף שהעמית מפקיד לתוכנית החיסכון שלו ניתנים לפדיון בכל עת (בכפוף לתנאים שהוגדרו בפוליסה), וזאת ללא קנסות או עמלת פירעון מוקדם, וללא תלות בגיל החוסך או בקבלת קצבת פנסיה מינימלית.

ההפקדה לפוליסת חיסכון נעשית בהפקדה של סכום חד פעמי (כתלות באישור מחברת הביטוח המנהלת את הפליסה), או לחילופין – בהוראת קבע מתחדשת, ללא התחייבות או תקופת חיסכון מוגדרת מראש. בפוליסת חיסכון ניתן בעיקרון להפקיד גם סכומים נמוכים של מאות ש"ח בלבד.

היתרונות העיקריים בהפקדה לתוכניות חיסכון, הם בעצם האפשרות להשקיע את הכספים בשוק ההון דרך מבחר של מסלולי השקעות על פי העדפתו של החוסך, שנהנה מניהול השקעות מקצועי. ככלל, מדובר במסלולי השקעה דומים יחסית למסלולי ההשקעה הזמינים במסגרת קופות גמל לפי תיקון 190. בנוסף לכך, דמי הניהול בתוכניות חיסכון הינם קבועים מראש וכפופים להסכם שנחתם מול חברות הביטוח, כך שהם תקפים לאורך כל תקופת החיסכון ואינם עולים.

לסיכום, על ידי הפקדת כספים לפוליסת חיסכון, החוסך יכול ליהנות גם מניהול השקעות מקצועי של כספו, גם מדמי ניהול קבועים וגם מדחיית ההתחשבנות מול מס הכנסה בגין הרווחים עד יום הפדיון. כל זאת ללא סכום השקעה מינימלי, ללא התחייבות לתקופת חיסכון מינימלית ומבלי לאבד את נזילות הכספים.

 

מה זו קרן נאמנות?

קרנות נאמנות הינן מכשירי השקעה פיננסיים אשר מאגדים משקיעים כקבוצה, לטובת השקעה משותפת בני"ע סחירים. מדובר על קבוצת אנשים שבוחרת להפקיד כספים לחשבון שמנוהל על ידי מנהל השקעות מקצועי (מנהל ההשקעות בתיק זה נקרא גם "מנהל הקרן").

כלומר קרן הנאמנות מהווה למעשה פלטפורמה להשקעה משותפת בתיק השקעות גדול, וניתן להשקיע בה גם סכומי כסף קטנים יחסית. להבדיל מהשקעה בניירות ערך באופן ישיר, בקרן נאמנות קיימת אפשרות להשקיע כספים בפיזור נרחב יותר ובאופן זה למזער את רמת הסיכון הכרוכה בהשקעה. בניגוד להשקעה ישירה בניירות ערך, אשר לעתים משיקולי סחירות אין אפשרות להנזילה, כאשר מפקידים כספים לקרנות נאמנות, הם נותרים במצב נזיל.

פירוש הדבר הינו שהחוסך יכול להפוך את הסכום שהפקיד לקרן הנאמנות לכסף מזומן באופן מיידי, אם ירצה בכך. עם זאת, חשוב להיות מודעים לכך שקרנות נאמנות טומנות בחובן גם כמה חסרונות משמעותיים, כגון דמי ניהול גבוהים (בקרנות הנאמנות האקטיביות), עד רמה שלעתים הם מגבילים את יכולתה של הקרן להשיג תשואה נטו חיובית.

 

מה זה ניהול תיקים?

חוסכים אשר מעוניינים בניהול צמוד יותר של כספיהם, פונים על פי רוב לבתי השקעות ופותחים אצלם תיק השקעות מנוהל. בניהול תיקים, הכספים למעשה נותרים בחשבון הבנק של המשקיע, או לחילופין – מועברים אל חשבונו של המשקיע בבית ההשקעות (לטובת תשלום עמלות בשיעור מופחת). בתיקי השקעות מנוהלים, ניהול התיק מטופל בידי מנהל תיקים מטעם בית ההשקעות, שהוא מומחה המורשה לסחור בניירות ערך עבור בעל התיק.

ניהול תיקים, אם כן, הינו שירות שמציע טיפול מקצועי, צמוד ודינאמי בתיקי השקעות  – כך שהפעולות בחשבון של המשקיע תלויות בשיקול דעתו של מנהל ההשקעות על פי התנודות בשוק ההון והמגמות שמסתמנות בו. זאת להבדיל מיועץ השקעות בבנק, שאין לו אפשרות לבצע מעקב צמוד ושוטף אחר תיק ההשקעות של המשקיע, או לפעול בזמן אמת.

כלומר, ניהול תיקים הוא שירות שבא לספק מענה אישי למשקיע, ובכך טמון יתרונו הגדול ביותר. המשקיע בתיק מקבל מידע תקופתי מתחדש ומפורט על כל הפעולות שבוצעו בתיק שלו, ועל התשואות שהשיג, ובנוסף – הוא רשאי לפנות בכל עת למנהל התיקים שלו, הן לטובת קבלת מידע או התייעצות מקצועית, והן למטרת מתן הוראות לביצוע פעולות בתיק.

מהם ההבדלים המרכזיים בין מוצרי ההשקעה השונים?

עד כה, סקרנו ארבעה סוגים של מכשירי חיסכון, שניתן להפקיד אליהם סכומי כסף נזילים לטובת השקעה בשוק ההון: 

  • חיסכון בקופת גמל על פי תיקון 190
  • פוליסת חיסכון
  • קרנות נאמנות
  • ניהול תיקי השקעות

המוצרים השונים נבדלים זה מזה במספר היבטים מרכזיים, לרבות:

  • דמי הניהול שנגבים במסגרתם
  • הטבות המיסוי שהם מציעים למשקיעים
  • יכולתו של המשקיע לנייד את הכספים בין מסלולי השקעה שונים
  • האפשרות להשקעה בנכסים בלתי סחירים
  • נזילות הכספים המופקדים לחיסכון 

על השוני בין אפיקי החיסכון הנ"ל בכל אחד מן ההיבטים אלו, נדון כעת בהרחבה.

 

ההבדלים בדמי הניהול הממוצעים שגובה החברה המנהלת

קופות הגמל על פי תיקון 190, מצטיינות בדמי ניהול נמוכים משמעותית בהשוואה לאפיקי החיסכון המקבילים (תוכניות חיסכון / קרנות נאמנות / ניהול תיקי השקעות), והם עומדים בממוצע על 0.63 אחוזים מהצבירה בקופה, בעוד שדמי הניהול ביתר מכשירי החיסכון בהם עסקנו בסקירה זו, עומדים בממוצע על 1% מהחיסכון. ניתן לסכם כי ככל שסכום ההפקדה לקופת גמל לפי תיקון 190 עולה, כך דמי הניהול בקופה פוחתים.

 

ההבדלים בהטבות המיסוי המוצעות למשקיעים במוצרי החיסכון השונים

משיכה הונית של כספי הגמל על פי תיקון 190, כאשר היא מתבצעת לאחר שלחוסך מלאו 60 ובהצגת 3 תלושי קצבה, מחויבת בתשלום מס רווחי הון בשיעור של 15 אחוזים מתוך הרווח הנומינאלי (רווח ברוטו שאינו צמוד למדד) בקופה.

לעומת זאת, בגין משיכת כספים מכל אחד מן האפיקים האחרים בהם עסקנו, ישלם החוסך מס רווח הון בשיעור של 25 אחוזים מתוך הרווח הריאלי (רווח נטו בקיזוז המדד). משמעות הדבר הינה כי כל עוד סביבת הריבית בארץ היא נמוכה, במס נומינאלי בסך 15 אחוזים גלום חיסכון משמעותי יותר במסים בהשוואה למס ריאלי בסך 25 אחוזים.

 

הבדל באפשרות להשקעה בנכסים בלתי סחירים

בהתחשב בדינמיות הרבה של זירת המסחר העולמית, לצד סביבת האינפלציה האפסית שקיימת בארץ בשנים האחרונות, חוסכים רבים מעוניינים להגן על הונם במסגרת חיסכון בקופות גמל על פי תיקון 190. החיסכון בקופות גמל מאפשר למשקיע לבצע פיזור מאוזן של השקעותיו, ולחשוף את תיק ההשקעות שלו לנכסים בלתי סחירים אשר כמעט שאינם זמינים להשקעה דרך אפיקי ההשקעה החלופיים, כגון: השקעות נדל"ן ותשתיות. אפשרות זו זמינה גם בהשקעה בפוליסות חיסכון, אך לא ביתר המוצרים.

 

ההבדל ביכולתו של המשקיע לנייד את הכספים בין מסלולי השקעה שונים

ההשקעה בקופות גמל על פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, מאפשרת למשקיע לנייד את כספי הגמל שלו בין מסלולי השקעה שונים בכל עת ולפי הצורך (למשל לעבור ממסלול השקעה סולידי למסלול השקעה בסיכון גבוה יותר) – זאת מבלי שהפעולה נרשמת כאירוע מס, וללא עמלות ועלויות נלוות.

אפשרות זו זמינה גם במסגרת ההשקעה בתוכניות החיסכון של חברות הביטוח. זאת להבדיל מהשקעה באמצעות קרנות נאמנות, שבו המעבר בין מסלול השקעה באג"חים למסלול השקעה במניות, גורר אירוע מס שמחייב את המשקיע בתשלום של מס רווחי הון.

 

ההבדלים בנזילות הכספים המופקדים לחיסכון

חוסכים אשר בוחרים להפקיד את הכספים הפנויים שברשותם במסגרת קופות גמל על פי תיקון 190 רשאים למשוך אותם בהמשך בתור סכום הוני (במשיכה חד פעמית). לחילופין – יכול החוסך לבחור באפשרות של משיכה עתידית של הכספים הללו, בתור קצבת פנסיה, עם פטור מוחלט מתשלום מס.

אולם תנאי הסף לקבלת הטבות המיסוי הללו במשיכת הכספים, הינו שהחוסך יגיע לגיל 60. זאת לעומת קרנות הנאמנות, התיקים המנוהלים ותוכניות החיסכון – שם נותרים הכספים נזילים ללא תלות בגילו של החוסך.

לתשומת לבכם: התוכן במאמר זה מובא לידיעה כללית וכחומר רקע בלבד, ואינו נועד לספק מידע ממצה בתחום הפנסיה, ההשקעות ו / או המיסים. אין באמור לעיל בכדי להוות תחליף לייעוץ פנסיוני בידי בעל רישיון של יועץ / משווק פנסיוני מקצועי על פי הדין, ובהתאם לנתונים ולצרכיו האישיים של כל אדם.

יתרה מכך, אין האמור מחליף את הוראות הרגולציה בנושאים הנוגעים לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה. במקרה של סתירה בין המידע המובא לעיל ובין הוראות הדין, תגברנה הוראות הדין.

מומחי תיקון 190

חשבת למשוך את כספי הפנסיה? אל תעשה/י זאת בפזיזות! כנראה שתוכל/י למשוך ולא לשלם מס. כדי לקבל פרטים נוספים ניתן להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.