יתרונות מול חסרונות – תיקון 190

אם אתם פנסיונרים או עומדים לצאת לגימלאות בקרוב, הגיע הזמן להכיר את תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, שיכול להעניק לכם הטבות מס רבות שיתכן ולא ידעתם כי אתם זכאים לקבלן. תקנה 190, נכנסה לתוקפה במאי 2012 והיא מציעה שלל יתרונות כלכליים לציבור הפורשים בישראל.

עם זאת, תיקון 190 הוא לא בהכרח הפתרון המתאים ביותר לכל אחד. למי, אם כן, מיועד תיקון 190? כיצד ניתן למקסם את יתרונות המיסוי המוצעים במסגרת תיקון זה, ולמי עדיף לבחור במסלולים חלופיים? על כך במדריך שלפניכם.

 

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה – אליה וקוץ בה?

כל אזרח שמגיע לגיל פרישה, מעוניין ליהנות מפרי עמלו לאורך השנים, ולנצל את הזמן שהתפנה לו עם יציאתו לפנסיה, לטובת בילויים, מנוחה וצבירת חוויות חדשות בחיק המשפחה. אולם כדי לשמור על רמת החיים שהיינו מורגלים בה לאורך כל שנות עבודתנו, עלינו למצוא דרכים למנף ולמקסם את חסכונותינו.

פתרון אטרקטיבי שישראלים רבים מאמצים לאחרונה, נקרא תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, והוא מאפשר לחוסכים להגדיל את הקצבה הקבועה שהם צפויים לקבל מדי חודש, על ידי הפקדה של סכום חד פעמי לקופת גמל, וליהנות מביטחון פיננסי גם לאחר היציאה לגמלאות. 

עם זאת, ישנם מצבים בהם עקב אי עמידה בקריטריונים מסוימים, עלול הפתרון המוצע במסגרת תקנה 190, שלא להביא תועלת לחוסך ואף לפגוע באינטרסים הכלכליים שלו. לכן חשוב להכיר את היתרונות והחסרונות של תיקון 190 בתרחישים שונים. על כך נרחיב בהמשך.

 

למה נועד תיקון 190 לפקודת מס הכנסה?

תיקון 190 נועד להשיב לגדולתו את השימוש בקופות גמל כמכשיר חיסכון נזיל, ולעודד אנשים הקרובים לגיל הפנסיה וכן אנשים שכבר יצאו לגמלאות, לבצע הפקדה של חסכונותיהם לקופות גמל בתנאים משתלמים במיוחד, עם אפשרות למשיכה של הכספים בכל מועד. את קופות הגמל לפי תיקון 190 מנהלים חברות ביטוח ובתי השקעות בפיקוח מלא של משרד האוצר.

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה שואף "להשיב עטרה ליושנה" בכך שישקם את האטרקטיביות של קופות הגמל כמכשירי חיסכון פופולריים לטווח הבינוני והארוך – אטרקטיביות אשר נפגעה בעיני הציבור, עם הפיכתן של קופות הגמל למכשירי חיסכון פנסיוניים (לטווח הארוך) בלבד בשנת 2008. זאת עושה התיקון בעזרת מגוון של הטבות שהוא מציע לחוסכים באפיק זה.

 

מהם היתרונות של תיקון 190 לפקודת מס הכנסה?

להלן מכלול היתרונות המוצעים לחוסכים בקופות גמל, במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה:

1. הטבות מיסוי אטרקטיביות

הטבות המס המוצעות כחלק מתיקון 190, הן בין התועלות המשמעותיות ביותר עבור כל חוסך שגילו למעלה מ-60:

  • הכספים שנחסכו בקופות גמל במסגרת תיקון 190, ניתנים למשיכה עם היציאה לגמלאות בתור כסכום הוני (משיכה חד פעמית) או כקצבה חודשית קבועה. במקרה של משיכת הסכומים הצבורים בקופת הגמל כקצבה חודשית, ניתן לחוסך פטור מוחלט מתשלום מס רווח הון. במידה והחוסך יעדיף לבצע משיכה הונית של כספי החיסכון, הוא יהיה זכאי לשלם מס רווחי הון בשיעור של 15% בלבד מן הרווח הנומינלי (הרווח על ההשקעה, כולל האינפלציה) לעומת מס רווחי הון של 25% מהרווח הריאלי (כפי שנהוג במכשירי חיסכון אחרים). זוהי הטבת מס בעלת משקל רב כאשר סביבת האינפלציה היא אפסית.
  • ניתן לבצע העברה של הסכומים הצבורים בקופת הגמל במסגרת תיקון 190, בין מסלולי השקעה שונים, או בין קופות גמל שונות, מבלי שהדבר ירשם כאירוע מס המחייב תשלום של מס רווחי הון.
  • בנוסף, על פי סעיף 47 לפקודת מס הכנסה, ישנו כפל הטבות הניתן לחוסך בדמות הטבת מס בגין הפקדת סכומי כסף פנויים לקופת גמל.

2. הטבה בדמי הניהול

קופות גמל מצטיינות בדמי הניהול נמוכים במיוחד בהשוואה למכשירי השקעות מסוגים אחרים (למשל: תיקי השקעות מנוהלים, קרן נאמנות, פוליסת חיסכון וכן הלאה). יתרה מכך, לא נגבים כנגדן עמלות בנקים.

3. מסלולי השקעה מגוונים

בקופות הגמל ניתן למצוא מגוון של מסלולי השקעה בשווקים שונים ומבחר מוצרים פיננסיים. תיקון 190 תומך בין היתר גם באפשרויות מגוונות ביותר לפיזור סיכונים, כך שהחוסך יכול ליהנות מתיקי השקעה מאוזנים בסיכון נמוך יחסית, בהשוואה לאלטרנטיבות הקיימות בשוק ההשקעות.

4. אפשרות להשקעה בנכסים בלתי סחירים

תיקון 190 מאפשר למשקיע לחשוף את קופת הגמל שלו להשקעה בנכסים בלתי סחירים (אשר אינם זמינים לרוב ציבור המשקיעים להשקעה באופן ישיר) בשיעור של עד 30 אחוז מן ההשקעה הכוללת, מה שמועיל מאוד לפיזור סיכונים בתיק ההשקעות.

5. שימור הטבת המס בהעברה בין דורית

קופות גמל מאפשרות הגדרה של מוטבים למקרה פטירה של העמית החוסך. באופן זה, כאשר החוסך ילך לעולמו, יהיו יורשי קופת הגמל שלו זכאים לקבלת פטור מלא ממס רווח הון בגין כלל הרווחים שנצברו בקופת הגמל שבבעלותו – במידה וטרם מלאו לנפטר 75 שנים.

במקרה של פטירה לאחר גיל 75, יוכלו המוטבים לבחור בין אפשרות למשיכה הונית חד פעמית של החיסכון בקופת הגמל, החייבת בתשלום מס רווחי הון בגובה 15% מן הרווח הנומינלי (במקום 25% מהרווח הריאלי), או לקבל את הכספים בתור קצבה חודשית קבועה הפטורה לחלוטין ממס רווחי הון.

6. דחיית התחשבנות בגין אירועי מס ויצירת תיק השקעה אפקטיבי שמבוסס על הברוטו במקום על הנטו

תיקון 190 מגדיר כי מס רווחי הון על סך 15% ממכלול הרווחים הנומינליים בקופת הגמל, ישולם רק פעם אחת – במעמד משיכת הסכומים הצבורים בקופת הגמל. באופן זה, ההשקעה בקופת הגמל לפי תיקון 190, הופכת להשקעה אפקטיבית בריבית דריבית, עם קיזוז פנימי עבור רווחי הון או הפסדי הון, שאינו מצריך הגשה של דוחות לרשויות המס.

7. אפשרות לקבלת הלוואה בתנאים אטרקטיביים מאוד

בעלי קופות גמל זכאים, במסגרת תיקון 190, לקחת הלוואה בריבית מצוינת של פריים מינוס 0.5% כנגד הכספים הצבורים בקופת הגמל שלהם.

 

מהם החסרונות של תיקון 190 לפקודת מס הכנסה?

להלן מספר חסרונות הנוגעים לחיסכון באמצעות קופת גמל על פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה:

 

1. נזילות תלויית גיל וקבלת קצבת פנסיה

תיקון 190 מתנה את הנזילות של קופות הגמל, בהגיעו של החוסך לגיל 60 לפחות וביכולתו להציג שלושה תלושי קצבה המעידים על כך שהוא מקבל קצבת פנסיה או פנסיה תקציבית בסכום מינימלי של 4,525 שקלים לפחות (מעודכן לשנת 2020).

במידה והקצבה המזערית של החוסך אינה מגיעה לסכום זה, לא יתאפשר ביצוע משיכה הונית מהקופה. אדם שהחליט לדחות את יציאתו לגמלאות ולפיכך טרם מקבל קצבת פנסיה חודשית, יחויב בשיעור מס של 35% בגין משיכת הכספים מקופת הגמל שלו.

 

2. תלות בתנאי האינפלציה

היות ותיקון 190 לפקודת מס הכנסה, קובע כי תשלום מס רווחי הון על משיכה הונית של קופת הגמל, יעשה בשיעור של 15% מהרווח הנומינלי (הרווח על ההשקעה, כולל האינפלציה), עלייה של האינפלציה במדינת ישראל, עלולה לפגוע משמעותית ברמת האטרקטיביות של הטבת מס זו.

מפאת מגבלת המשיכה של קופות גמל לפי תיקון 190, ככל שהחוסך רחוק יותר מגיל הפרישה, כך הוא לוקח סיכון גדול יותר עם הכספים שהוא משקיע בקופת הגמל, שכן קשה לחזות מראש את השינויים שיתכנו בסביבת הריבית עד מועד פדיון הכספים.

 

3. מגבלה על היוון קצבה מוכרת

לפי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, החוסך אינו יכול לבצע משיכה הונית של הסכום המלא שהפקיד לקופת הגמל שלו ללא אישור מרשויות המס, היות וסכום בסך 34,848 ש"ח מכלל הסכומים שנצברו בקופת הגמל (מעודכן לשנת 2020), מסומן אוטומטית על ידי בית ההשקעות או חברת הביטוח שמנהלת את קופת הגמל, כסכום המוקצה לקצבה מזכה (קצבת פנסיה הפטורה ממס).

סכום זה יהיה זמין למשיכה הונית רק לאחר שהחוסך יגיש טופס 161 ד' בגיל הפרישה, ובתנאי שיתקבל אישור מפקיד שומה במס הכנסה. מן הראוי לציין בהקשר זה כי במקרה בו החוסך מבצע הפקדה לקופת גמל לפי תיקון 190 מדי שנה, סכום הקצבה המזכה "יצבע" כסכום שאינו ניתן למשיכה הונית מתוך כלל ההפקדות שבוצעו באותה השנה.

 

4.  אילוץ ביורוקרטי בעבודה עם קופות גמל המנוהלות בחברות שונות

חוסך שמפקיד כספים לקופות גמל המנוהלות תחת בתי השקעות או חברות ביטוח שונות באותה שנת מס, יגלה כי כל חברה "צובעת" 34,848 ש"ח מכלל הפקדותיו השנתיות, בקופת הגמל אשר מנוהלת אצלה. סכום זה מסומן בתור קצבה מזכה בכל אחת מן הקופות שברשותכם, מה שאומר שהסכום הכולל שישאר זמין למשיכה הונית חד פעמית (בכפוף לעמידה ביתר התנאים), ללא צורך באישור מרשויות המס, מצטמצם.

מדובר בעניין פתיר, שניתן להסדיר על ידי בחירה בחברה שבה ישאר סכום זה על תקן קצבה מזכה והעברת אישור על כך ליתר החברות, שיסמנו את הסכומים שנצברו בקופת הגמל שמנוהלת אצלן בתור כספי קצבה מוכרת. אולם מדובר כמובן בעוד הליך ביורוקרטי שתידרשו להתמודד עמו.

 

5. לא מכסה הטבות פיננסיות הזמינות לבני 70 ומעלה במכשירים אלטרנטיביים

חוסכים שנולדו לפני ה – 1 בינואר 1948, אשר הגיעו לגיל החוקי ליציאה לגמלאות ומעוניינים להפקיד כספים נזילים למכשיר חיסכון, יגלו כי הם זכאים להטבת מס שנתית על רווחיהם בשוק ההון, בכפוף לסעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה.

מדובר כאן בהפחתה מאוד משמעותית במס רווחי הון על הכנסות מריבית או תוכנית חיסכון בשיעור של אלפי ש"ח לשנה (עד לתקרה שנתית של 13,560 ש"ח ליחיד או 16,680 ש"ח לזוג, בהינתן ושני בני הזוג הגיעו לגיל 55 לפני ה- 1 בינואר 2003).

פירוש הדבר הוא כי פנסיונרים שיעמדו בכל הקריטריונים המוגדרים בסעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה, יוכלו להנות מהחזרי מס שנתיים בסכום של עד 3,390 שקלים ליחיד או עד 4,170 שקלים במקרה של זוג (כל הנתונים המספריים עדכניים לשנת 2020). אולם הטבת מס זו איננה זמינה עבור חיסכון במסגרת תיקון 190, אלא רק במקרה של הפקדת הכספים לפוליסות חיסכון.

 

תיקון 190: הטוב, הרע ומה שביניהם

במאמר זה הצגנו את היתרונות הבולטים שמציע תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, לאנשים המעוניינים להפקיד כספים באופן עצמאי לקופות גמל וליהנות מדמי ניהול אטרקטיביים, מגוון אפשרויות לפיזור סיכונים בהשקעות, והטבות מס משמעותיות בהקשר של היוון הכספים הצבורים בקופה או משיכתם כקצבה חודשית.

עם זאת, חשוב להכיר בחסרונות והמגבלות של תיקון 190, אשר הופכים אותו רלוונטי פחות עבור אוכלוסיות מסוימות, בתנאים מסוימים.  אולם בשורה התחתונה, אין ספק כי מדובר בתיקון שמציע תועלות רבות ומשמעויות לקהל החוסכים, שלא היו קיימות בעבר.

עבור אנשים הקרבים לגיל 60 או חצו אותו, זהו אפיק השקעה שבהחלט משתלם לבחון לחיוב, בזכות האפשרויות לצמצום המס עד כדי קבלת פטור מלא ממנו במידה והחוסך יבחר למשוך את חסכונותיו בקופת הגמל לפי תיקון 190, בתור קצבה.

לתשומת לבכם: התוכן במאמר זה מובא לידע כללי וכחומר רקע בלבד, ואינו נועד לספק מידע ממצה בתחום הפנסיה, ההשקעות ו / או המיסים. אין באמור לעיל בכדי להוות תחליף לייעוץ פנסיוני בידי בעל רישיון של יועץ / משווק פנסיוני מקצועי על פי הדין, ובהתאם לנתונים ולצרכיו האישיים של כל אדם.

יתרה מכך, אין האמור מחליף את הוראות הרגולציה בנושאים הנוגעים לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה. במקרה של סתירה בין המידע המובא לעיל ובין הוראות הדין, תגברנה הוראות הדין.

מומחי תיקון 190

חשבת למשוך את כספי הפנסיה? אל תעשה/י זאת בפזיזות! כנראה שתוכל/י למשוך ולא לשלם מס. כדי לקבל פרטים נוספים ניתן להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.