על היתרונות הזמינים לגמלאים במסגרת חיסכון על פי תיקון 190

אם אתם בני 60 ויותר, וחוסכים כספים במסגרת תוכניות חיסכון, פיקדונות בנקאיים, ניהול תיקי השקעות בבנק, או פשוט נותנים לכסף לישון בחשבון העו"ש שלכם, הגיע הזמן שתכירו את האלטרנטיבה שנקראת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה. 

תיקון 190 הוא שינוי חקיקתי המאפשר כיום לציבור הגמלאים לחסוך את כספיהם הפרטיים הנזילים, במסגרת קופות גמל המושקעות בשוק ההון. תיקון 190 מציע לגמלאים מגוון הטבות מיסוי שפורשים רבים אינם מודעים לקיומן, אך בהחלט משתלם להכיר.

לטובת העניין, במסגרת המאמר שלפניכם נסביר בהרחבה על תיקון 190, היתרונות שהוא מציע עבור ציבור הגמלאים, ולא פחות חשוב: על האופן בו פתרון זה יסייע לכם לחסוך סכומי כסף משמעותיים. המשיכו לקרוא!

 

על קצה המזלג: היתרונות הגלומים עבור ציבור הגמלאים בחיסכון לפי תיקון 190

כיום, גמלאים רבים חוסכים כספים דרך מגוון אפיקי השקעה וחיסכון לטווח הבינוני והארוך. אולם אפיק השקעה שלא כולם לוקחים בחשבון, הוא חיסכון במוצרים פנסיוניים על פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה. החידוש המשמעותי בתיקון 190 טמון בכך שמדובר בפתרון אשר מאפשר לחוסכים הוותיקים להשקיע את כספם בשוק ההון באמצעות מכשירי חיסכון פנסיוניים, וליהנות מהטבות מיסוי שיגדילו את רווחיהם בצורה משמעותית, מבלי לאבד את נזילותם של הכספים המופקדים.

כלומר גמלאים מעל גיל 60 שיפקידו כספים לחיסכון על פי תיקון 190, יוכלו גם לעבות את חסכונותיהם לגיל הפנסיה, וגם למשוך את כספי החיסכון שלהם בכל עת שיחפצו. 

 

למה מומלץ לחסוך כספים  על פי תיקון 190 דווקא בקופת גמל?

השקעה בקופת גמל לפי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, מהווה חלופה אטרקטיבית לאפיקי החיסכון המסורתיים, כדוגמת תוכניות חיסכון או פיקדונות בנקאיים, הנושאים תשואה נמוכה.

חיסכון באמצעות קופות גמל הינו אפיק השקעה אטרקטיבי בכל גיל, ובפרט סביב גיל הפרישה. זאת הודות לשלל היתרונות שההשקעה בקופת גמל מציעה, גם מחוץ להקשר של תיקון 190, כגון: דמי ניהול נמוכים לעומת מכשירי חיסכון אחרים כמו ביטוחי מנהלים, מגוון מרשים של מסלולי השקעה בדרגות סיכון משתנות (שמשקיעים יכולים לבחור מתוכן לפי העדפתם האישית), גמישות במעבר בין מסלולי ההשקעה ובין קופות גמל שונות, ועוד. 

 

רגע רגע, אתם קצת ממהרים… מה זה בכלל תיקון 190?

תיקון 190 הוא עדכון לחוקי מס הכנסה שנכנס לתוקף בשנת 2012. תיקון זה פתח בפני קהל החוסכים בישראל אפשרות להפקדה עצמאית של כספי החיסכון הפרטיים שברשותם למכשירי חיסכון קצבתיים, ובכללם – קופות גמל. זאת על מנת שיוכלו להגדיל את ההכנסות הצפויות להם לאחר פרישתם משוק העבודה.

תיקון 190 נועד לעודד את האוכלוסיה הותיקה בישראל להגדיל את החסכונות שלה לטווח הבינוני והארוך ולשם כך הוא מציע שלל הטבות מס לחוסכים, לרבות אפשרות למשיכת הכספים לאחר גיל 60, בתור קצבת פנסיה קבועה עם פטור מלא ממס או במשיכה הונית של כספי החיסכון כסכום חד פעמי עם יתרון מיסוי משמעותי מאוד לעומת מכשירי השקעה אחרים (כפי שנסביר בהמשך).

יתרונות אלו כפופים לקיומם של שני תנאים סף: הגעת החוסך לגיל 60 והצגת הוכחה לקבלת 3 תשלומי פנסיה חודשית בסכום שאינו נופל משיעור הקצבה המזערי הקבוע בחוק (4,525 ש"ח נכון לשנת 2020).

 

אילו יתרונות מציעות קופות הגמל למשקיעים שמפקידים כספים לפי תיקון 190?

ההשקעה בקופת גמל על פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה מציעה למשקיעים ולחוסכים כמה יתרונות בולטים:

1. שמירה על נזילות ההפקדות לחוסכים מעל גיל 60

אפשרות למשוך את הסכומים המופקדים בכל עת, בהינתן שגיל העמית אינו נמוך מ – 60.

2. פטור מלא או חלקי ממס

גמלאים מעל גיל 60 שפרשו לגמלאות רשאים למשוך את כספי הגמל בתור קצבת זקנה הפטורה לחלוטין מחובת תשלום מס או במשיכה חד פעמית כסכום הוני, עם תשלום מס רווחי הון בשיעור מופחת (על פי הפירוט שלהלן).

3. מס רווח הון מופחת בהיוון קצבה

במשיכה הונית של כספי הגמל (כסכום חד פעמי) הגמלאי משלם מס רווחי הון של 15% בלבד מתוך הרווח הנומינאלי בקופה (רווח ברוטו שאיננו תלוי מדד) במקום לשלם 25% מתוך הרווח הריאלי (רווח נטו בקיזוז המדד) בקופה שלו, כשם שמקובל בערוצי השקעה אחרים. זוהי למעשה הטבת מס יפה מאוד כאשר האינפלציה נמוכה.

4. דמי ניהול נמוכים ביחס למוצרי השקעות מתחרים

במסגרת תיקון 190 הופחתו דמי הניהול המקסימליים שהחברות המנהלות רשאיות לגבות מהחוסכים בקופות הגמל. בזכות זאת, כיום דמי הניהול המרביים שחברות ביטוח ובתי השקעות גובים בקופות גמל על פי תיקון 190, הם נמוכים משמעותית לעומת אלו שנגבים מהחוסכים באפיקי השקעה אחרים.

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה הגדיר כי דמי הניהול המרביים שניתן לגבות מכספי הגמל הוא עד 1.05%, ובפועל דמי הניהול הממוצעים מהחיסכון הם כיום סביב 0.6% (נכון לשנת 2020). כמו כן, דמי ניהול המרביים שניתן לגבות על פי תיקון 190 מן ההפקדות בקופות גמל, הינם עד 4% מסכום ההפקדה.

5. חיסכון בדמי הניהול

לצורך ההשוואה, בפוליסות חיסכון דמי הניהול נגבים מתוך כספי החיסכון בלבד, אולם דמי הניהול המרביים מגיעים ל – 2% – שיעור כפול ממה שנגבה מהחוסכים בקופות גמל לפי תיקון 190.

6. גמישות בבחירת מסלול השקעה

גמלאים שחוסכים כספים בקופות גמל לפי תיקון 190, רשאים לבחור מתוך מגוון מסלולי השקעה ברמות סיכון שונות, אשר דרכם הם יכולים להשקיע את כספם בשוק ההון. בקופת גמל לפי תיקון 190 ניתן לעבור בין מסלולי השקעה בכל רגע נתון (ממסלול כללי למסלול מנייתי, ממסלול מנייתי למסלול אג"חי וכן הלאה), מבלי שהפעולה תגרור אירוע מס החייב בתשלום מס רווח הון.

7. פיזור סיכונים

גמלאים הבוחרים להשקיע בקופות גמל לפי תיקון 190, יכולים לפזר את השקעותיהם בין נכסים שונים בארץ ובחו"ל, וביניהם: הנפקות, ני"ע מהארץ והעולם, ני"ע לא סחירים, נכסים בלתי סחירים כמו נדל"ן מניב, תשתיות, ושאר נכסים שלרוב אין אפשרות להשקיע בהם במסגרת אפיקי ההשקעה המסורתיים. 

8. אפשרויות הורשה

בקופות גמל על פי תיקון 190 יכולים גמלאים להגדיר יורשים שיקבלו בעלות אוטומטית על כספי הגמל במקרה פטירה (חו"ח). זאת מבלי שהמוטבים ידרשו להציג צוואה או צו ירושה. בזכות האפשרות להעברה בין דורית של כספי הגמל במסגרת תיקון 190כאשר חוסך נפטר טרם הגיעו לגיל 75, המוטבים בקופה יהיו זכאים לקבל פטור מלא ממס בגין כספי החיסכון.

במקרה בו החוסך נפטר לאחר שמלאו לו 75 שנים, מוטביו יקבלו במקומו פטור מלא מתשלום מס על קצבת הפנסיה שמשולמת מהקופה או פטור חלקי ממס רווחי הון, כך שישלמו מס בסך 15% בלבד במשיכה הונית (חד פעמית) של כספי הגמל.

9. זכות לקבל הלוואה בתנאים אטרקטיביים

גמלאים המשקיעים בקופת גמל על פי תיקון 190 רשאים לבקש הלוואה לכל מטרה כנגד החיסכון בקופה, וליהנות מתנאי החזר מאוד משתלמים. באופן זה באפשרותם למנף את הכספים המושקעים.

10. היעדר עמלות נלוות

בקופת גמל לפי תיקון 190 המשקיע אינו נדרש לתשלום הוצאות מעבר לדמי הניהול בקופה. היינו, אין חיובים בגין קניה ומכירה של ניירות ערך, דמי משמרת ושאר עמלות אותן משקיעים פרטיים נדרשים לשלם במכשירי השקעה חלופיים.

11. ניהול מקצועי של הכספים

בקופת גמל לפי תיקון 190, מנהלי השקעות מקצועיים מטעם החברה המנהלת (בית השקעות או חברת הביטוח), הם אלו שאחראים על פיזור נרחב של ההשקעות בקופת הגמל של החוסך. תפקידו של מנהל ההשקעות הוא להשיג למשקיעים תשואות שיגדילו את החסכונות שלהם. מאחר ונתוני התשואות מפורסמים בגלוי באתרי החברות המנהלות, באתרים של השוואת מוצרים פיננסיים, והן בדוחות התקופתיים שמקבל העמית, ביכולתו לבחור בקופת הגמל בעלת התשואות הגבוהות והיציבות ביותר לאורך זמן ולעבור ביניהן לפי הצורך.

דחיית ההתחשבנות עם רשויות המס למועד משיכת הכספים

גמלאים שמשקיעים כספים בקופות גמל לפי תיקון 190, נדרשים לשלם מס רווחי הון אך ורק במועד הפדיון. פירושו של דבר הוא שלא תידרשו לשלם מס בגין הרווחים בקופת הגמל שלכם לאורך כל תקופת החיסכון, ומכאן שתוכלו ליהנות מתשואות נאות יותר.

 

על המשמעות של דמי ניהול נמוכים במכשירי השקעה לגמלאים

דמי הניהול של קופות גמל לעומת מכשירי ההשקעה האחרים הם יחסית נמוכים. מדובר ביתרון משמעותי מאוד עבור חוסכים מבוגרים, מאחר ובגיל מבוגר ישנה עדיפות לדמי ניהול נמוכים על פני תשואות גבוהות בסיכון גבוה. יתרה מכך, יש לדמי הניהול בקופה השפעה ישירה על

תשואה נטו הינה מונח אשר מתייחס לתשואה הממוצעת שקופת הגמל השיגה, בניכוי דמי הניהול שהעמית משלם לחברה המנהלת (חברת הביטוח או בית ההשקעות שמנהלים את קופת הגמל שברשותו). לכן בבואנו לבחון את מידת הכדאיות של ההשקעה בקופות גמל לפי תיקון 190, חשוב לזכור כי לא רק לתשואה השנתית הממוצעת יש חשיבות.

ככל שדמי הניהול נמוכים יותר, כך הרווח שלנו בקופת הגמל גדל. לכן תמיד כדאי להתמקח על גובה דמי הניהול. תוכלו להשיג הפחתה ניכרת אם תבחרו להתמקח עם חברת הביטוח או בית ההשקעות, ואם לא תצליחו תמיד תוכלו לעבור לקופת גמל בחברה אחרת.

 

בשורה התחתונה: למה כדאי לגמלאים להפקיד כספים לקופת גמל במסגרת תיקון 190

מקריאת מאמר זה אתם ודאי מבינים כי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה נכללות מספר הוראות שהופכות את קופות הגמל למוצרי השקעה אטרקטיביים ביותר עבור כל משקיע. אולם מעבר לתועלות שקופות גמל לפי תיקון 190 מציעות לכל חוסך בישראל, עבור ציבור הגמלאים ישנו יתרון בולט ומשמעותי במיוחד בתיקון 190, שהוא היכולת לשמור על הכספים המופקדים לחיסכון במצבם ההוני והנזיל, לכל חוסך שגילו למעלה מ – 60.

אם לוקחים בחשבון את היתרון המשמעותי הזה לצד יתר היתרונות שמנינו לעיל, ניתן בהחלט להסיק כי קופות גמל על פי תיקון 190, הן מכשירי חיסכון נזילים, שגם עלותם היחסית היא נמוכה וגם המיסוי בגינן הוא נמוך. כל אלו הופכים את קופות הגמל במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה לערוצי השקעה משתלמים מאין כמוהם.

לתשומת לבכם: התוכן במאמר זה מובא לידיעה כללית וכחומר רקע בלבד, ואינו נועד לספק מידע ממצה בתחום הפנסיה, ההשקעות ו / או המיסים. אין באמור לעיל בכדי להוות תחליף לייעוץ פנסיוני בידי בעל רישיון של יועץ / משווק פנסיוני מקצועי על פי הדין, ובהתאם לנתונים ולצרכיו האישיים של כל אדם.

יתרה מכך, אין האמור מחליף את הוראות הרגולציה בנושאים הנוגעים לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה. במקרה של סתירה בין המידע המובא לעיל ובין הוראות הדין, תגברנה הוראות הדין.

מומחי תיקון 190

חשבת למשוך את כספי הפנסיה? אל תעשה/י זאת בפזיזות! כנראה שתוכל/י למשוך ולא לשלם מס. כדי לקבל פרטים נוספים ניתן להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.