האם קופות גמל במסלול IRA ותיקון 190 הולכים ביחד?

=

לאחרונה, בזכות תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, ישראלים רבים מגלים מחדש את קופות הגמל בתור מכשירי חיסכון אטרקטיביים לגיל הפרישה. אחת מן האפשרויות הקורצות לחוסכים המעוניינים בערוץ השקעה זה, היא ניהול הכספים במסלול IRA – קופת גמל בניהול אישי.=

זאת הודות לגמישות בניהול ההשקעות באפיק זה לצד דמי הניהול הנמוכים המוצעים במסגרת מסלול החיסכון העצמאי. אולם יש מי שחוששים שהבחירה בקופת גמל בניהול אישי (IRA) עלולה לשלול מהם את זכאותם להטבות המיסוי המוצעות לחוסכים בקופות גמל במסגרת תיקון 190. במאמר זה נדון בסוגיה האם תיקון 190 לפקודת מס הכנסה מאפשר חיסכון במסגרת קופות גמל מסוג IRA ובאיזה אופן.

 

לפני הכל: מה זה תיקון 190 לפקודת מס הכנסה?

תיקון 190 הוא עדכון לפקודת מס הכנסה שנכנס לתוקף במהלך שנת 2012. תיקון 190 הביא עמו מספר שינויים משמעותיים מאוד בחקיקה הנוגעת לחסכונות הפנסיוניים והמיסים הנגבים בגינם. הבשורה המרכזית בתיקון 190 לפקודת מס הכנסה, היתה האפשרות שהוא העמיד בפני קהל החוסכים המבוגר בישראל – אלו שחצו את גיל 60, לחסוך את סכומי הכסף הנזילים שבאמתחתם, בקופות גמל בתנאים נוחים ומשתלמים, עם אפשרות לנצל מגוון של הטבות מס שיגדילו את סכום כספי החיסכון שיעמדו לרשותם במועד היציאה לגמלאות.

 

 

רגע, מה זה IRA בכלל ולמה זה טוב?

קופת גמל בניהול אישי או באנגלית – IRA (ראשי תיבות של: Individual Retirement Account), היא מכשיר השקעה פיננסי, שמאפשר לחוסכים להעביר את השליטה על ניהול כספי הגמל שלהם לידיהם. בעוד שברירת המחדל בחיסכון בקופות גמל, היא לבחור באחד מבין מסלולי ההשקעה המנוהלים בידי בתי ההשקעות או חברות הביטוח המנהלים את קופת הגמל, הרי שבמקרה של קופת גמל בניהול אישי – IRA, הניהול מבוצע על ידי החוסך עצמו (בכפוף לתנאים מסוימים) או בידי מנהל תיקים מוסמך שפועל מטעמו.

מסלול ההשקעה בקופת גמל בניהול עצמי (IRA), אם כן, הינו מותאם אישית, כאשר אפיקי ההשקעה הנבחרים ופיזור הסיכונים הם על פי העדפותיו, מטרותיו ואופיו של המשקיע. יתרה מכך, תיק ההשקעות במסלול הניהול האישי (IRA) ניתן לשינוי ועדכון בתדירות שהחוסך יבחר. אולם היתרון הבולט ביותר בהשקעה בקופת גמל במסלול ניהול אישי IRA על פני קופת גמל מסלולית מהסוג הסטנדרטי, טמון בדמי הניהול הנמוכים.

דמי הניהול במסלול IRA הם נמוכים במיוחד הודות לעובדה שהאחריות על ניהול ההשקעות בקופה במוצר זה אינה נתונה בידי הגוף המנהל (קרי, בית ההשקעות או חברת הביטוח), אלא נמצאת בידיו של החוסך עצמו. בשורה התחתונה: קופות גמל מסוג IRA מאפשרות לחוסכים ליהנות מכל העולמות: גם לנצל את הטבות המס המוצעות עבור החיסכון בקופת גמל על פי תיקון 190, גם לשלוט בתמהיל ההשקעות בתיק, וגם לחסוך בדמי הניהול של הקופה. 

 

קופת גמל בניהול אישי IRA לפי תיקון 190 – עבור מי זה רלוונטי?

אם בעבר ניהול אישי של ההשקעות נחשב כתחום שיש להשאיר לטיפולם של מומחים פיננסים בלבד, הרי שכיום ישנו ציבור הולך וגדל שהפתרון של קופת גמל בניהול עצמי IRA עשוי להתאים עבורו. בין קהלי היעד שעשויים להפיק תועלת מחיסכון באמצעות קופות גמל במסלול IRA, ניתן למצוא:

 

  • חוסכים מנוסים ובעלי הבנה בניהול השקעות, קניה ומכירה של ניירות ערך באופן עצמאי.
  • חברות העוסקות בייעוץ פיננסי ומציעות שירותי ניהול השקעות עבור משקיעים פרטיים.
  • משקיעים שאינם סומכים על מנהלי השקעות.
  • חוסכים  אשר מעדיפים על פי רוב להשקיע במוצרים מחקי מדד, כמו: תעודות סל, קרנות מחקות ושאר מוצרים עוקבי מדד.
  • אנשים שגילם קרוב ל – 60 וברשותם סכומי כסף נזילים שניתן להשקיע בקופת גמל על פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה.

 

נכון להיום, פתיחת קופת גמל בניהול עצמי IRA אפשרית הן עבור עצמאים והן עבור שכירים.

 

האם ניתן להשקיע כספים בקופות גמל בניהול אישי (IRA) על  פי תיקון 190? 

בהחלט כן. כיום ניתן להשקיע כספים בהפקדה ישירה לקופת גמל בניהול אישי על פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, או בניוד מקופת גמל שעברה תיקון 190 במסלול השקעה מנוהל. במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, ניתן כיום להפקיד כספים לקופות גמל במסלול ניהול אישי IRA, או לחילופין, למנות מנהל השקעות שיפעל בתיק מטעם המשקיע ויהיה אחראי להשקיע את הכספים בשוק ההון עבורו.

אולם התנאי לכך שתוכלו לנהל את כספי הגמל שלכם במסלול הניהול האישי הוא שגילכם למעלה מ – 60, וכבר משולמת לכם קצבת פנסיה בהתאם לשיעור הפנסיה המזערית הקבוע בחוק או בסכום גבוה ממנו (4,525 ש"ח נכון לשנת 2020). במידה ואתם עומדים בתנאי הסף שהוזכרו לעיל, תוכלו לנהל את כספי הגמל שלכם במסלול IRA (בניהול אישי) ללא מגבלות על ניהול ההשקעות שלכם. 

 

קופת גמל במסלול ניהול אישי IRA לפי תיקון 190 – למי זה פחות מתאים?

כאשר מבקשים לפתוח קופת גמל במסלול ניהול אישי IRA או לנייד כספים לקופה מסוג זה, יידרש החוסך להוכיח כי הוא מקבל תשלומים של קצבת פנסיה שגובהם לפחות בגובה הקצבה המינימלית הקבועה בחוק (4,525 ש"ח ברוטו נכון לשנת 2020), או לחילופין – להוכיח כי כספי הצבירה למטרות קצבה שעומדת לרשותו עומדת על סכום של 1.3 מיליון ש"ח לכל הפחות.

גם בהתקיים תנאי הסף הללו, חשוב לציין כי החיסכון בקופות גמל במסלול IRA על פי תיקון 190, אינו מומלץ עבור חוסכים שאינם מבינים את הסיכונים הקיימים בהשקעה בשוק ההון ושאינם יודעים כיצד לבנות את תיק ההשקעות שלהם. יתרה מכך, מרבית בתי ההשקעות דורשים מהמשקיע להפקיד לקופת הגמל סכום הפקדה מינימלי של 500,000 ש"ח בתור תנאי סף להשקעה במסלול IRA על פי תיקון 190.

 

אילו יתרונות קיימים בהשקעה בקופת גמל בניהול אישי IRA לפי תיקון 190?

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה מאפשר לחוסכים לבצע משיכה הונית של כספי הגמל שלהם, ליהנות מהטבת מס במועד הפדיון, או לשלב בין האפשרויות של משיכה הונית של הכספים וקבלת קצבת פנסיה קבועה, עם הטבות מיסוי משמעותיות במשיכת הקצבה מקופת הגמל – עליהן נרחיב בהמשך. השילוב של תיקון 190 עם החיסכון בקופת גמל במסלול ניהול אישי (IRA), למעשה, מאפשר לחוסך למקסם את היתרונות הגלומים בחיסכון על פי תיקון 190, וליהנות גם משליטה רבה יותר על אפיקי ההשקעה של כספי החיסכון, שקיפות בניהול הכספים, ודמי ניהול מופחתים בהשוואה למסלולים המנוהלים.

מן הראוי לציין בהקשר זה, כי למרות הרתיעה הטבעית המושרשת בציבור החוסכים מפני ניהול עצמי של השקעותיהם (רתיעה בהחלט מובנת לאור העובדה שאפשרות זו אינה מוצעת על ידי סוכני הביטוח ובתי ההשקעות כברירת מחדל, משיקולי רווח) – בידי מרבית החוסכים דווקא ישנו הידע הבסיסי שיאפשר להם לנהל את השקעותיהם באופן עצמאי, אם יבחרו בכל, או לכל הפחות ישנם הכלים לרכוש את הידע הנחוץ. 

בנוסף, עבור חוסכים אשר מנהלים את כספי החיסכון שלהם במסגרת קופת גמל במסלול אישי (IRA), מתאפשרת בחלק מבתי ההשקעות השקעה של הכספים במסלולי השקעה אלטרנטיביים, לרבות השקעות ברכישת נכסים אלטרנטיביים כמו הלוואות חברתיות, קרנות נדל"ן, וכן הלאה. כל היתרונות הללו, המוצעים במסגרת מסלולי הניהול האישי IRA, הופכים את החיסכון בקופות גמל על פי תיקון 190 לאפיק השקעה אטרקטיבי במיוחד.

 

מהם החסרונות בהשקעה בקופת גמל בניהול אישי IRA לפי תיקון 190?

חשוב לזכור כי בניגוד לחסכונות במסלולים מנוהלים בקופות גמל על פי תיקון 190, שבהם ניתן לקבל מקופת הגמל הלוואה בתנאי החזר אטרקטיביים כנגד 80% מן הכספים המושקעים בקופה – כאשר מדובר בקופת גמל בניהול אישי IRA, אין אפשרות לקבלת הלוואה כזו.

 

אילו הטבות מס ניתנות במשיכת כספי החיסכון מקופת גמל בניהול אישי IRA במסגרת תיקון 190?

ככלל, החיסכון בקופות גמל בניהול אישי, מזכה את החוסכים בכל הטבות המס הניתנות ביתר אפיקי החיסכון הפנסיוניים על פי תיקון 190. יתרה מכך, החוסכים פטורים מחובת תשלום מס בגין הרווחים של קופת הגמל על ההפקדות הפטורות, במידה והם עומדים בתנאי הסף המוגדרים בחוק, והם: משיכת הכספים לאחר גיל 60 וזכאות לקצבת פנסיה מינימלית בשיעור של 4,525 ש"ח לכל הפחות. כך שבאופן מעשי, רבים מן הפורשים, אינם נדרשים לשלם מס כלל בגין פדיון חסכונותיהם מקופות הגמל הללו על פי תיקון 190.

בהפקדה לקופת גמל במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, רשאי החוסך למשוך את כספי החיסכון שלו  בתור קצבה חודשית פטורה ממס מרגע שמלאו לו 60. במצב ובו הכספים שנצברו בקופת הגמל האישית (IRA) הינם כספים שהופקדו לקופה במסגרת תיקון 190, במקרה של משיכה הונית ינוכה מהם מס רווח הון בשיעור של 15% בלבד מן הרווח הנומינלי (רווח ברוטו שלא תלוי במדד) שצברו בקופה, במקום ניכוי של 25% מהרווח הריאלי (רווח נטו בקיזוז המדד) כפי שנהוג לנכות במשיכה הונית של הכספים ממכשירי השקעה אחרים.

לתשומת לבכם: התוכן במאמר זה מובא לידיעה כללית וכחומר רקע בלבד, ואינו נועד לספק מידע ממצה בתחום הפנסיה, ההשקעות ו / או המיסים. אין באמור לעיל בכדי להוות תחליף לייעוץ פנסיוני בידי בעל רישיון של יועץ / משווק פנסיוני מקצועי על פי הדין, ובהתאם לנתונים ולצרכיו האישיים של כל אדם.

יתרה מכך, אין האמור מחליף את הוראות הרגולציה בנושאים הנוגעים לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה. במקרה של סתירה בין המידע המובא לעיל ובין הוראות הדין, תגברנה הוראות הדין.

מומחי תיקון 190

חשבת למשוך את כספי הפנסיה? אל תעשה/י זאת בפזיזות! כנראה שתוכל/י למשוך ולא לשלם מס. כדי לקבל פרטים נוספים ניתן להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.