מה גובה דמי הניהול בקופת גמל על פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה

הודות לתיקון 190 שנוסף לפקודת מס הכנסה בשנת 2012, קופת גמל מהווה כיום מכשיר חיסכון אטרקטיבי, אשר יכול לשמש כחלופה למכשירי חיסכון מסוגים אחרים לגיל פרישה, כמו  פוליסות חיסכון או תוכניות חיסכון. האטרקטיביות של קופות גמל כאפיק השקעה לטווח הבינוני והארוך, נגזרת בין היתר מן העובדה שישנה הגבלה על גובה דמי הניהול המקסימלי שניתן לגבות בקופות גמל על פי תיקון 190.

מדובר בדמי ניהול נמוכים ביותר מדמי הניהול אשר נגבים מקהל החוסכים במכשירי השקעה אחרים. מהו תיקון 190 לפקודת מס הכנסה? מהם דמי הניהול המקסימליים שניתן לגבות בקופת גמל על פי תיקון 190, ובאיזה אופן משפיעים דמי הניהול בקופת הגמל על כדאיות ההשקעה לפי תיקון 190? כל התשובות לשאלות הללו, במדריך שלפניכם.

 

מהו תיקון 190 לפקודת מס הכנסה

תיקון 190 הוא עדכון לפקודת מס הכנסה שהתווסף לחקיקה בשנת 2012. מטרתו של תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, הינה לדרבן את קהל החוסכים במדינת ישראל להשקיע את החסכונות שברשותם בקופות גמל, על מנת להגדיל את ההכנסות הצפויות להם בגיל הפנסיה.

תקנה 190 למעשה מאפשרת לכל אדם שמחזיק סכומי כסף נזילים בחשבון הבנק שלו, או בפיקדון פק"מ, תיק השקעות מנוהל וכדומה, להפקיד את הכספים הללו בהפקדה חד פעמית בקופת גמל על פי תיקון 190, ולשלם דמי ניהול מופחתים (בהשוואה לאלו הנגבים באפיקי החיסכון החלופיים), לצד הטבות מס משמעותיות מאוד, ומגוון של יתרונות נוספים המוצעים עבור החוסכים בקופות גמל. 

 

מהם דמי הניהול המרביים שמותר לגבות על חיסכון בקופת גמל לפי תיקון 190?

כאמור, במסגרת החיסכון בקופות גמל לפי תיקון 190, יכולים החוסכים לשלם דמי ניהול פחותים בהשוואה לדמי הניהול אשר נגבים במכשירי חיסכון והשקעה אחרים. דמי הניהול המרביים שניתן לגבות כיום בקופות גמל על פי תיקון 190, הם עד % 4 מגובה ההפקדות, ודמי הניהול המרביים שניתן לנכות מן הצבירה בקופות גמל על פי תיקון 190, הם עד %  1.05.

בפועל, דמי הניהול הממוצעים הנגבים כיום על חיסכון בקופות גמל לפי תיקון 190, נעים סביב 0.6 %. זאת בהשוואה לדמי הניהול הנגבים במכשירי חיסכון חלופיים, כמו פוליסת חיסכון, אשר יכולים להאמיר גם ל- 2 % מהצבירה (כמעט פי 2!). 

 

האם ניתן להשיג דמי ניהול נמוכים יותר בקופות גמל על פי תיקון 190?

כמו עם כל מוצר חיסכון, ניתן להשיג הוזלה משמעותית יותר בדמי הניהול בקופות גמל, על ידי ביצוע משא ומתן על התנאים מול חברות הביטוח ובתי ההשקעות השונים. משא ומתן כזה יאפשר לכם לבחור בקופת הגמל שמציעה לכם את התנאים המשתלמים ביותר. בהקשר זה, מן הראוי לציין כי לדמי ניהול נמוכים יש יתרון משמעותי מאוד בגיל מבוגר על פני תשואות גבוהות בסיכון גבוה.

 

איך דמי הניהול משפיעים על כדאיות ההשקעה בקופת גמל על פי תיקון 190?

למען האמת, קופות גמל הן מוצרי חיסכון בסיסיים יחסית, וחברות הביטוח ובתי ההשקעות השונים שמנהלים את המוצרים הללו, מציעים לציבור החוסכים תנאים זהים למדי. השוני האמיתי בין קופות גמל המנוהלות בחברות שונות, נגזר אם כן, מן ההפרש בין נתוני התשואות הממוצעים של כל קופה ודמי הניהול הנגבים בה. את דמי הניהול בקופות הגמל השונות תוכלו לברר בקלות יחסית, באמצעות סוכן ביטוח, משווק פנסיוני, או על ידי פניה עצמאית לחברות הביטוח ובתי ההשקעות.

ישנם גם אתרי אינטרנט רבים אשר מעמידים לרשות החוסכים כלים להשוואת התנאים המוצעים בקופות גמל של חברות שונות. התשואות שמנהלי ההשקעות בקופות הגמל משיגים על כספי החיסכון המופקדים בהן, הן למעשה העניין העיקרי שהופך את החיסכון בקופת גמל על פי תיקון 190 למשתלם. עם זאת, חשוב לזכור שתשואה יכולה להיות גם נמוכה או שלילית.

מסיבה זו, כאשר אנו משווים בין קופות גמל שונות שאנו שוקלים להשקיע בהן את כספינו בהתאם לתיקון 190, יש להשוות בראש ובראשונה בין התשואות שקופות הגמל השונות השיגו ב – 3 השנים האחרונות ולהצליב את הנתונים הללו גם עם נתוני התשואה של כל קופה ב – 5 השנים האחרונות. מומלץ לצמצם את הרשימה לחמשת קופות הגמל שעשו את התשואות הגבוהות ביותר במהלך השנים הללו, ולהתבונן בנתוני התשואה ביחס לדמי הניהול שכל חברה מנהלת מוכנה להציע לחוסך. קרי: התשואה נטו.

 

רגע, מה זה תשואה נטו ואיך זה קשור לענייננו?

תשואה נטו היא מושג אשר מתייחס לתשואה הממוצעת שהושגה במכשיר ההשקעה, שהוא במקרה זה קופת הגמל, בניכוי דמי הניהול שהחוסך משלם לחברה המנהלת (חברת הביטוח או בית ההשקעות שמנהלים את קופת הגמל שברשותו). כאשר אנו מעוניינים לבדוק עד כמה ההשקעה בקופת גמל מסוימת משתלמת עבורנו, יש לבדוק באילו מבין קופות הגמל שהגיעו לתשואה הממוצעת הגבוהה ביותר ב-3 ו-5 השנים האחרונות, נקבל את התשואה נטו המקסימלית.

לתשומת לבכם: התוכן במאמר זה מובא לידיעה כללית וכחומר רקע בלבד, ואינו נועד לספק מידע ממצה בתחום הפנסיה, ההשקעות ו / או המיסים. אין באמור לעיל בכדי להוות תחליף לייעוץ פנסיוני בידי בעל רישיון של יועץ / משווק פנסיוני מקצועי על פי הדין, ובהתאם לנתונים ולצרכיו האישיים של כל אדם.

יתרה מכך, אין האמור מחליף את הוראות הרגולציה בנושאים הנוגעים לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה. במקרה של סתירה בין המידע המובא לעיל ובין הוראות הדין, תגברנה הוראות הדין.

מומחי תיקון 190

חשבת למשוך את כספי הפנסיה? אל תעשה/י זאת בפזיזות! כנראה שתוכל/י למשוך ולא לשלם מס. כדי לקבל פרטים נוספים ניתן להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.