טיפים פיננסים לגיל השלישי

דולרים

תוחלת החיים בישראל נמצאת בעלייה והדבר יוצר עומס על המערכות הציבוריות ומשנה את אופן ההתנהלות בגיל השלישי. ההפרשות לפנסיה וההון שנצבר באופן אישי צריכים להספיק לשנים ארוכות יותר. מקורות ההכנסה בגיל השלישי לרוב הם מהון שנצבר טרם הפרישה והכנסה מפנסיה וקצבאות ויש להיערך מבחינה כלכלית לקראת עתיד פיננסי בטוח. במאמר נציג טיפים פיננסים לגיל השלישי.

 

ניצול הטבות תיקון 190

ישנן השקעות המספקות הטבות מס לגמלאים ומבחינה פיננסית וכדאי לנצל את האפשרויות הללו. בהתאם לתיקון 190 מי שעומד בתנאים מסוימים מבחינת גובה הפנסיה ויש לו כספים פנויים בתיק נירות ערך או פוליסת חיסכון יכול להפקיד כספים אלו בקופת גמל.

התיקון מאפשר למשוך את הכספים כסכום חד פעמי, תוך תשלום מס רווח הון מופחת. משיכת הכספים כפנסיה חודשית תהיה פטורה ממס ללא תקרה ולכל החיים. חשוב גם לבדוק את כל נושא קבלת החזר מס שבח במידה והתבצעה מכירה או העברה של דירה.

 

בניית תקציב חודשי

הדרך היעילה ביותר להתנהלות כלכלית מחושבת בגיל השלישי היא על ידי בניית תקציב חודשי והתאמה של ההוצאות בהתאם. התקציב צריך לרכז את ההוצאות וההכנסות של האדם או של בני הזוג ולעמוד בצרכים הבסיסיים בהתאם להיקף ההכנסות. כדאי לגבש תקציב זה במידת האפשר עוד לפני היציאה לפנסיה ולהבטיח התאמה של המשאבים הכלכליים להוצאות.

 

מכירת נכס ומעבר

מי שלא חסך מראש מספיק על מנת לקיים את עצמו ברמת חיים נאותה יכול במידה והוא גר בנכס בבעלותו להחליט למכור אותו ולעבור לדירה קטנה יותר על מנת לייצר הכנסה נוספת.

את ההפרש שבין ערך הדירה הקטנה בין הנכס הקודם כדאי להשקיע באפיק השקעה באופן חלקי או מלא על מנת שיהיה מקור הכנסה חודשי. ניתן גם לעשות זאת במודל ירושה עצמית כפי שניתן לראות כאן.

 

ניצול נקודות זיכוי ממס הכנסה

חשוב לדעת כי מי שזכאי לנקודות זיכוי ממס הכנסה בגין הגיעו לגיל פרישה, יכול לנצל אותם גם כאשר הוא לא מקבל משכורת קבועה. מי שמחזיק בפיקדונות צוברים ריבית ובנירות ערך, לרוב יהיה חייב לשלם מס בשיעור של בין 15 עד 25 אחוז בהתאם לגודל הפיקדון ולסוג התוכנית. ניתן לעיתים לקזז את המיסים על הרווח עם נקודות הזיכוי ולשלם מס נמוך הרבה יותר.

אפשר להסתייע בנקודות הזיכוי של מס הכנסה הוא גם כאשר יש הכנסות מדירה בבעלות הזכאי, במידה ושכר הדירה עולה על 4500 ש״ח כל חודש, ההכנסה המתקבלת תהיה חייבת במס. באמצעות נקודות הזיכוי אפשר להפחית את חבות המס.

 

פיננסים בגיל השלישי

לסיכום הנושא, ההתנהלות הפיננסית חשובה במיוחד עבור אזרחים מבוגרים ולעיתים יש צורך  בשינויים מרחיקי לכת בסגנון החיים. כל החלטה בנושא של מעבר דירה או הכנסת עובד זר לבית  כרוכה בשיקולים פיננסיים מורכבים וחשוב לעבוד בצורה מסודרת תוך מיצוי של מקורות ההכנסה.

שעון ומטבעות

 

מומחי תיקון 190

חשבת למשוך את כספי הפנסיה? אל תעשה/י זאת בפזיזות! כנראה שתוכל/י למשוך ולא לשלם מס. כדי לקבל פרטים נוספים ניתן להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.