איך להיערך נכון לביקורת פתע של רשות המס?

רשות המס

ביקורת פתע, כפי ששמה מרמז, אינה מתואמת מראש עם בעל העסק, לכן ההיערכות צריכה לבוא לידי ביטוי בהתנהלות ישרה ומסודרת. עסק שיקפיד על ניהול ספרים, ינפיק חשבוניות כמתבקש, ימנע ממניפולציות ויפעל בתום לב צפוי לעבור את הביקורת בשלום. מאמר זה ינסה למנוע הפתעות בנושא

 

גם אנשים עם תום לב צריכים להיערך

אופן ההיערכות וההתנהלות הכספית של עסק יכולה להיות ההבדל בין חקירה והסתבכות לבין עוד יום מעניין במשרד שיסתיים עם אנקדוטה חביבה ולא יותר. רוב אנשי ובעלי עסקים פועלים באופן ישר וחוקי, אך גם עבורם ביקורת פתע של רשות המיסים עלולה לגרום לרשרושים בלב ולתהיות קיומיות.

לכן מומלץ לכל בעל עסק ואיש עסקים להקפיד על התנהלות מסודרת ונקייה ממניפולציות. פקידי שומה, לרוב, יכולים להבחין בין טעות בתום לב לבין תחבולות פליליות.

עסק הפועל עם רואי חשבון צריך להקדיש זמן לסוגיות המס וניהול החשבונות כך שבמקרה של ביקורת פתע ניתן יהיה להיענות לבקשות פקידי השומה.  עסקים שאינם בטוחים לגבי מצבם מול רשויות המס יכולים למצוא מידע שימושי באתרי אינטרנט כמוhttps://krisitax.com  .

 

מה עושים כשזה קורה?

יום אחד, שגרתי לכאורה, איש עסקים מופתע לגלות את פקידי השומה בכניסה למשרדו או עסקו שמודיעים לו על ביקורת פתע. מה עושים? מומלץ לנשום עמוק ולהירגע שכן מה שלא נעשה עד הביקורת כבר לא רלוונטי. במקביל מומלץ לשלוח הודעה מיידית לרואה החשבון ו/או לעורך הדין, אם יש. חשוב לזכור כי גם מול נציגי רשויות המס יש לנו זכויות.

מותר לבקש מהם להזדהות, להציג תעודה מזהה ולהסביר את הסיבה לביקורת. הם אינם מחויבים לתת הסבר מלא אך מומלץ להתמיד בניסיונות איסוף המידע תוך התנהגות אדיבה ומאירת פנים. לבעלי העסק מומלץ להתעסק באופן ישיר מול פקידי השומה ולא להסתתר מאחורי אחרים, אלא להתייעץ איתם, במקרה הצורך.

כמו כן, יש להתנהל באופן ממושמע, כאילו זהו חדר חקירות ולא המשרד. לא מומלץ לנדב מידע. כאשר בעל העסק יתבקש לחתום על תרשומות, מומלץ לו לקרוא אותן בקפדנות, ולדרוש תיקונים במקרה הצורך. אם נציגי מס הכנסה יסרבו לתקן – לא לחתום. כמו כן, מומלץ לתעד את ביקורת הפתע במצלמות אבטחה או מצלמות נייד.

 

מה המניעים לביקורת פתע?

ברוב המקרים ביקורת הפתע נובעת ממספר סיבות: אם אלה חוקרים של רשות המיסים, מס הכנסה או מע"מ. הביקור הוא חלק מחקירה כלשהי. לקראת פתיחתה או מעברה לשלב גלוי, או ביום תחילת החקירה הגלויה. הסיבות השונות ישפיעו על התנהלות החוקרים. במקרה של חקירה החוקרים צפויים להחרים מסמכים ועשויים לבצע מעצרים.

אם זוהי ביקורת לקראת חקירה, יתכן שהם הגיעו לצורך איסוף מידע או כתוצאה ממידע מודיעיני. חוקרי מע"מ מגיעים לביקורת פתע כתוצאה מהצלבת מידע מול עסקים אחרים או כתוצאה מהלשנה. ביקור מסוג זה מעיד על חומרת מצב ועל כתב אישום עתידי אפשרי.

 

ניהול ספרים ונציגי שומה

סיבה נוספת לביקורת פתע היא לצורך בחינת ניהול הספרים. לעיתים ביקור שכזה נעשה כחלק מביקורת שגרתית והממצאים יועברו לתיק של העסק. אם יתגלו חריגות מהותיות יתכן זימון לשימוע בנושא.

סוג נוסף של ביקורת פתע היא של פקידי שומה המטפלים בתיק העסק לקראת הזמנת בעל העסק לדיון על הממצאים שלהם. במקרים רבים ביקורת זאת מתואמת מראש, לכן חובה לעדכן את רואה החשבון ועורך הדין במצב שכן מדובר, לרוב, בביקורת משמעותית.

רשות המס

מומחי תיקון 190

חשבת למשוך את כספי הפנסיה? אל תעשה/י זאת בפזיזות! כנראה שתוכל/י למשוך ולא לשלם מס. כדי לקבל פרטים נוספים ניתן להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.