ההשפעה של אירועים גיאופוליטיים על מחירי הזהב

השפעת אירועים גיאופוליטיים על זהב

זהב היה מצרך יקר ערך לאורך ההיסטוריה ושימש כמטבע, סמל של עושר ומאגר ערך. מחיר הזהב מושפע מגורמים שונים, לרבות היצע וביקוש, אינפלציה ואירועים גיאופוליטיים. אירועים גיאופוליטיים, במיוחד, יכולים להיות בעלי השפעה משמעותית על מחיר הזהב. במאמר זה נבחן את ההשפעה של אירועים גיאופוליטיים על מחירי הזהב.

 

מהם אירועים גיאופוליטיים?

אירועים גיאופוליטיים מתייחסים לאירועים המתרחשים בין אומות או קבוצות של אומות שיש להם השפעה משמעותית על הנוף הפוליטי, הכלכלי והחברתי של העולם. אירועים אלו יכולים לכלול מלחמות, משברים פוליטיים, אסונות טבע ואירועים משמעותיים אחרים המשפיעים על הכלכלה העולמית.

השפעת אירועים גיאופוליטיים על זהב

ההשפעה של אירועים גיאופוליטיים על מחירי הזהב:

לאירועים גיאופוליטיים יכולה להיות השפעה משמעותית על מחיר הזהב. כאשר יש חוסר יציבות פוליטית או אי ודאות, משקיעים נוטים להעביר את כספם לנכסי מקלט בטוחים כמו זהב. הזהב נתפס כמאגר ערך וכגידור מפני אינפלציה, ובתקופות של חוסר ודאות, משקיעים מחפשים נכסים שצפויים להחזיק בערכם.

דוגמה אחת להשפעה של אירועים גיאופוליטיים על מחירי הזהב היא פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר. בעקבות ההתקפות, חלה עלייה משמעותית בביקוש לזהב כאשר משקיעים חיפשו נכסי מקלט בטוח. מחיר הזהב עלה מכ-270 דולר לאונקיה ב-2001 ליותר מ-1,800 דולר לאונקיה ב-2011.

דוגמה נוספת להשפעה של אירועים גיאופוליטיים על מחירי הזהב היא המשבר הפיננסי העולמי של 2008. עם התפתח המשבר, המשקיעים העבירו את כספם לנכסי מקלט בטוח כמו זהב, מה שגרם למחיר הזהב לעלות מכ-800 דולר לאונקיה ב-2008 ליותר מ-1,900 דולר לאונקיה ב-2011.

אירועים גיאופוליטיים יכולים להשפיע גם על ההיצע והביקוש של זהב. למשל, חוסר יציבות פוליטית במדינות המייצרות זהב עלולה להוביל לשיבושים בשרשרת האספקה, ולגרום לעלייה במחיר הזהב. באופן דומה, אירועים גיאופוליטיים המשפיעים על הכלכלה העולמית יכולים להוביל לשינויים בביקוש לזהב. לדוגמה, אם יש מיתון עולמי, הביקוש לזהב עשוי לרדת ככל שהמשקיעים מחפשים נכסים נזילים יותר.

 

אירועים גיאופוליטיים אחרונים והשפעתם על מחירי הזהב:

בשנים האחרונות התרחשו מספר אירועים גיאופוליטיים שהשפיעו משמעותית על מחיר הזהב ועל התנודתיות בקניית זהב. דוגמה אחת היא מלחמת הסחר המתמשכת בין ארצות הברית לסין. מלחמת הסחר גרמה לאי ודאות בכלכלה העולמית, והובילה משקיעים להעביר את כספם לנכסי מקלט בטוחים כמו זהב. מחיר הזהב עלה מכ-1,200 דולר לאונקיה ב-2018 ליותר מ-2,000 דולר לאונקיה ב-2020.

אירוע גיאופוליטי אחר שהשפיע על מחיר הזהב הוא מגיפת COVID-19. המגיפה גרמה לשיבושים משמעותיים בכלכלה העולמית, מה שהוביל לאי ודאות ולתנודתיות בשווקים הפיננסיים. כתוצאה מכך, משקיעים העבירו את כספם לנכסי מקלט בטוחים כמו זהב. מחיר הזהב עלה מכ-1,500 דולר לאונקיה בתחילת 2020 ליותר מ-2,000 דולר לאונקיה באוגוסט 2020.

השפעת אירועים גיאופוליטיים על זהב

טבלה: שינויים במחיר הזהב במהלך אירועים גיאופוליטיים מרכזיים

אירוע תאריך שינוי מחיר הזהב
9/11 פיגועי טרור ספטמבר 2001 עלה מ-$270 ליותר מ-$1,800 לאונקיה
המשבר הפיננסי העולמי 2008 עלה מ-$800 ליותר מ-$1,900 לאונקיה
מלחמת סחר ארה"ב-סין 2018-הווה עלה מ-$1,200 ליותר מ-$2,000 לאונקיה
מגיפת COVID-19 2020 עלה מ-$1,500 ליותר מ-$2,000 לאונקיה

 

סיכום:

לאירועים גיאופוליטיים יש השפעה משמעותית על מחיר הזהב. כאשר יש חוסר יציבות פוליטית או אי ודאות, משקיעים נוטים להעביר את כספם לנכסי מקלט בטוחים כמו זהב, מה שגורם למחיר הזהב לעלות. באופן דומה, אירועים גיאופוליטיים המשפיעים על הכלכלה העולמית יכולים להוביל לשינויים בביקוש לזהב. בשנים האחרונות התרחשו מספר אירועים גיאופוליטיים שהשפיעו על מחיר הזהב, כולל התקפות הטרור ב-11 בספטמבר, המשבר הפיננסי העולמי של 2008, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין ומגפת ה-COVID-19.

ככל שהכלכלה העולמית ממשיכה להתמודד עם אי ודאות ותנודתיות, סביר להניח שמחיר הזהב ימשיך להיות מושפע מאירועים גיאופוליטיים.

השפעת אירועים גיאופוליטיים על זהב

מומחי תיקון 190

חשבת למשוך את כספי הפנסיה? אל תעשה/י זאת בפזיזות! כנראה שתוכל/י למשוך ולא לשלם מס. כדי לקבל פרטים נוספים ניתן להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.