החזרי מס – כל מה שרציתם לדעת! אל תפספסו הזדמנות לקבל כסף

החזרי מס בגובה אלפי ואף עשרות אלפי שקלים מועברים מידי שנה לציבור הישראלי, מרביתם משתייכים לכוח העבודה השכיר במשק. האם גם לכם מגיע החזר כספי משמעותי? המאמר הזה ישמש אתכם לבדיקת זכאותכם להחזר מס והגשת בקשה מתאימה לקבלת הכספים ממס הכנסה:

תחנות חיים ששוות לכם כסף

חיינו רצופים שינויים, דבר שמשפיע גם על הזכויות הכלכליות שלנו. רובנו עבדנו לאורך החיים בכמה וכמה עבודות. אולי עבדנו לתקופה מסוימת בשתי עבודות במקביל או שפוטרנו וקיבלנו אבטלה. חלקנו למדנו לתואר אקדמי, התחתנו והבאנו ילדים לעולם. חלק מאתנו התגרשו, מכרו דירת מגורים, עשו מילואים ובקיצור, עברו שפע תחנות חיים מקובלות שמאפיינות את אורח החיים הישראלי.

ובעבור כל אלו ועוד אפשרויות מזכות אחרות ורבות, ייתכן שמגיע לכם לקבל כעת כסף בחזרה לחשבון הבנק מרשות המיסים. כיצד ואיך זה אפשרי?

 

הטבות מס וצבירת נקודות הזיכוי

עובדים שכירים במשק נדרשים למלא עם תחילת העסקתם את טופס 101 – טופס שמעדכן את כל הנתונים האישיים הנוכחיים שלהם, כאשר חלקם מזכים בנקודות מס, כלומר נקודות זיכוי שמעניקות הנחה בחבות המס השנתית. מסיבה זו נובעים הרבה מקרים בהם לשכירים מגיעים החזרי מס.

כך לדוגמה, עובד שביצע לאורך אותה שנת מס 16 ימי מילואים יהיה זכאי לנקודת זיכוי אחת במס, המעניקה הנחה שנתית בתשלום של 2,618 שקלים. נקודות אלו מתווספות לאחרות שמגיעות לאותו עובד בהתאם לנסיבות חיים נוספות, כך שהן יכולות להצטבר עד למכסה בלתי מוגבלת ולהביא להנחה במס אפילו עד כדי תשלום מיסים שנתי בסכום אפס.

ויחד עם זאת, מס הכנסה מכיר בשורה של שינויים בחיי העובדים, כמו למשל שינוי במקום עבודה באמצע השנה או הפסקת עבודה לתקופה וחתימת אבטלה, אולי קבלת משמורת על הילדים בהליך גירושין והפיכה להורים יחידניים, ילדים שנכנסו למסגרת החינוך המיוחד ועוד.

כל אלו ועוד שורה של מקרים נוספים למעשה לא הובאו בחשבון בעת חישוב המס האוטומטי של סוף השנה כך שנוצר מצב של תשלום ביתר, שאת העודף ממנו ניתן לדרוש ולקבל בדיעבד.

לאלו צריך להוסיף גם התרחשויות שאפיינו במיוחד את תקופת הקורונה: עובדים רבים שנשלחו לחל"ת או פוטרו וקיבלו דמי אבטלה – דבר שלא מבטא את גובה המשכורת שהייתה להם ולכן ישנו סיכוי משמעותי יותר לקבלת החזרי מס.

 

כיצד מחשבים מס והחזרי מס?

מס הכנסה בישראל הוא מס פרוגרסיבי. אז מה זה אומר? ככל שההכנסה של אדם יחיד תהיה גבוהה יותר , כך שיעור המס שעליו לשלם יהיה גבוה יותר. תשלום זה נקבע בהתאם למדרגות מס ועל בסיס שנתי, בו ידועות כל ההכנסות האישיות מכל המקורות לאותה השנה.

לאחר שרשויות המס קובעות את ההכנסה החייבת, מתבצע חישוב מס שלפיו מתקבל סכום המס לתשלום, לפני זיכויים ונקודות זיכוי שמפחיתים מסכום התשלום. שוויה של כל נקודת זיכוי נכון לשנת 2021 הוא 218 שקלים בחודש ו-2,616 שקלים בשנה.

למרות שחישוב המס הוא שנתי, העובדים למעשה משלמים אותו מידי חודש והדבר מופיע כמובן בתלוש השכר. מס הכנסה מבצע את החישוב השנתי בהתאם לנתונים שכבר יש לו ומורה על גבייה לפי התלוש החודשי מהחודש הראשון לעבודה, כך שתוכנת השכר מחשבת בהתאם את אחוז המס ומפחיתה ממנו בסיום התהליך את הניכויים, הזיכויים וההטבות שידוע לה שמחזיק התלוש זכאי להם.

אם חל שינוי בנתונים או בגובה ההכנסות של העובד והדבר לא עודכן ברשויות המס לאורך אותה שנת מס, סביר שאותו עובד ישלם מעבר למה שהיה אמור, לא פעם מבלי שהיה מודע לכך כלל.

 

עילות ליצירת הפרשי מס

כפי שקראתם, אדם שעובד אצל מעסיק מסוים לאורך כל שנת המס – יקבל תשלום מדויק וסופי. אך גם הפעם, כמו במצבים של שינוי מקום עבודה או פיטורין באמצע השנה, קיימים ניכויים מסוימים שלא חושבו בצורה מדויקת כך שנוצרו מהם הפרשי מס.

לא פעם מדובר בחוסר מידע שהמעסיקים קיבלו לגבי העובדים שלהם, כמו שינוי במצב המשפחתי למשל. במקרים אחרים הפרשי מס נובעים ממילוי חסר או לקוי של טופס 101 מצד העובד. בנוסף, יש הטבות מסוימות שניתנות רק בהגשת הדוח השנתי. להלן סיבות נוספות להפרשי מס:

  1. עבודה אצל שני מעסיקים או יותר
  2. קבלת תשלומים שונים מהמוסד לביטוח הלאומי כמו דמי לידה או דמי אבטלה.
  3. עובדים ששילמו עצמאית לקצבה בקופת גמל או ביטוח חיים

 

נקודות זיכוי במס הכנסה

נקודות זיכוי במס ניתנות לכל תושבי המדינה ומפחיתות בפועל מחבות התשלום השנתית. הצבירה מתאפשרת ללא מכסה או הגבלה כך שכל יחיד שיש לו זכאות לנקודות יוכל לקבל אותן ולנצל אותן כדי להפחית מתשלום המס השנתי. אם הזיכוי שהתקבל מנקודות אלו לא נוצל כך ששולם מס עודף, ניתן יהיה לקבל החזרי מס. להלן מספר מצבים שמזכים בהחזר מס עקב נקודות שלא נוצלו בפועל:

החזרי מס לתושבי ישראל – מעצם היותכם תושבי המדינה, קיימת זכאות ל-2.25 נקודות זיכוי במס לגברים ו-2.75 נקודת זיכוי במס לנשים. נקודות אלו ניתנות ללא קשר לנקודות אחרות ובאופן מצטבר.

החזרי מס לנערים ונערות עובדים – בני נוער שגילם 16-18 ועובדים כשכירים זכאים לנקודת זיכוי אחת במס.

החזרי מס בגין בן/בת זוג שאינם עובדים – תושבים שמכלכלים את בני זוגם, שבני זוגם הגיעו לגיל פרישה או בעלי נכות של 100% זכאים לנקודת זיכוי אחת במס.

החזרי מס לגרושים – הורים שמגדלים את ילדיהם בעצמם או שמחזיקים במשמורת משותפת/ משתתפים בכלכלת ילדיהם זכאים לנקודת זיכוי אחת במס. נקודת זיכוי נוספת תינתן לגרושים שמשלמים מזונות לבני זוג לשעבר.

החזרי מס להורה יחיד – הורים יחידים לרבות אלמנים/ות זכאים לנקודת זיכוי אחת במס.

החזרי מס בגין ילד/ בגיר נטול יכולת – אדם שיש לו או לבן/ בת זוגו ילד/ בגיר נטול יכולת קרי עיוור , מוגבל שכלית והתפתחותית או משותק יקבל 2 נקודות זיכוי במס.

החזרי מס להורים – הורים זכאים לקבל 1.5 נקודות זיכוי בשנת הלידה של ילדם ו-2 נקודות זיכוי בחמש השנים הבאות (כלומר הטבה עד לגיל 5). עד לגיל 18 תמשיך להתקבל נקודת זיכוי אחת ובשנה שבה מלאו לילד 19 יקבל ההורה 0.5 נקודות זיכוי. נקודות אלו ניתנות לכל ילד במשפחה וללא הגבלה על כמות הילדים.

החזרי מס לחיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי – כאן ניתנות בין נקודת זיכוי אחת לשתיים בהתאם למשך השירות שבוצע. נקודות אלו יינתנו לאורך 3 השנים שלאחר השחרור ,כלומר למשך 36 חודשים

החזרי מס בגין מילואים – 0.5 נקודות זיכוי ניתנות עבור ביצוע 10-14.5 ימי מילואים בשנה. 1 נקודת זיכוי תינתן עבור 15-19.5 ימי מילואים בשנה. 1.5 נקודות זיכוי ניתנות עבור מילואים של 20-36.5 ימים בשנה. ואילו 37 ימי מילואים שנתיים ומעלה מזכים ב-2 נקודות זיכוי.

החזרי מס בגין לימודים – נקודת זיכוי אחת במס ניתנת לבוגרי תואר ראשון, כאשר תארים שני ושלישי מזכים ב-0.5 נקודות זיכוי. סטודנטים לתואר שלישי ברפואה או רפואת שיניים זכאים לקבלת נקודה אחת בשנה הראשונה וחצי נקודה ביתר השנים. לימודי מקצוע, תעודת הוראה ולימודי הנדסאי מעניקים נקודת זיכוי אחת במס.

החזרי מס לעולים חדשים ותושבים חוזרים – עולים חדשים ותושבים חוזרים זכאים ל-3 נקודות זיכוי במהלך 18 החודשים הראשונים, 2 נקודות לאורך 12 החודשים שאחריהם ונקודה אחת ב-12 החודשים שאחריהם. בנוסף, עובדים זרים וחוקיים במקצוע הסיעוד מקבלים 2.25 נקודות זיכוי.

 

החזרי מס לתושבי פריפריה

ערים פריפריאליות ומתפתחות בישראל זכאיות להנחה במס בהתאם לתנאים שנקבעו לכל יישוב בנפרד. אם עברתם ליישוב פריפריאלי בשנה האחרונה, תוכלו לבדוק האם הוא יישוב מזכה כפי שמופיע באתר רשות המיסים ולברר האם אתם עומדים בתנאים המתאימים.

מי זכאי להחזר מס ביישובי ספר?

  • תושבים שמתגוררים ביישוב המזכה במשך 12 חודשים רצופים
  • תושבים שמתגוררים ביישוב המזכה בחלק מהשנה, כלומר לא 12 חודשים מלאים – דבר שמספק הטבה בהתאם לחלק היחסי.

 

החזרי מס שבח

מלבד נקודות הזיכוי שמעניקות החזרי מס עד לגובה מסוים, קיים גם החזר מס משמעותי ביותר שתוכלו לקבל כל עוד אתם עומדים בקריטריונים המתאימים. החזר זה נובע מתשלום במס שבח – תשלום מס בגין מכירת דירה שעומד על 25% מהשבח (כלומר הרווח שנגרם מהמכירה).

אז מתי קיים פטור מתשלום מס שבח? כאשר מתרחשת מכירת דירת מגורים מזכה – דירה שבנייתה הסתיימה והייתה בבעלות פרטית כך שלפחות 50% משטחה היה מיועד למגורים וזאת במשך 18 חודשים או יותר לפני מועד המכירה. חריגים בחוק הם גני ילדים ובית כנסת הנחשבים גם הם לדירת מגורים מזכה.

פטור ממס שבח ניתן באופן חד פעמי וזאת לכל אדם שמוכר את דירתו המזכה הראשונה.

מקרים נוספים שמזכים בפטור ממס שבח הם קבלת דירה בירושה שעומדת בתנאי הפטור (בכפוף לתנאים ספציפיים שקובע החוק במקרה זה) ומכירה של שתי דירות יחד, כאשר המכירה בוצעה לטובת רכישת דירה חלופית ששוויה לפחות 3/4 משווי שתי הדירות הנמכרות.

מי זכאי להחזר מס שבח?

  • זוגות שמחלקים ביניהם את תשלום המס
  • אנשים שמבצעים קיזוז הפסדים
  • אנשים שעורכים פריסת שבח תוך ניצול נקודות זיכוי או מדרגות מס מסוימות
  • אנשים שבאפשרותם לנצל שיעורי מס היסטוריים
  • אנשים בעלי הקלה, הטבת מס או פטור בכפוף להחלטת רשות המיסים ותקנו מיסוי מקרקעין

סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין קובע שניתן לתקן טעויות בשומת המס ומכל סיבה שהיא: חישובית, משפטית, עובדתית ועוד. ניתן לתקן את השומה תוך 4 שנים מיום שאושרה או נקבעה בדין. כך לדוגמה, התקבל במקרה מסוים פטור לדירת מגורים שעמדה בתנאים המתאימים על אף שדווחה כחייבת.

סעיף 160 לפקודת מס הכנסה קובע שבהינתן נסיבות מתאימות יהיה אפשר לדרוש החזרי מס. מכיוון שסעיף 147 לפקודה מורה על "'פתיחת" שומה סגורה במקרים אלה, יהיה אפשר להגיש בקשה מתאימה.

 

הגשת בקשה לקבלת החזרי מס: התהליך המלא

טופס הבקשה להחזר מס ברשות המיסים הוא טופס מספר 135. זהו דוח מקוצר שמתאים למי שמכל הסיבות שפורטו כאן עד כה נמצא זכאי לקבל החזרי מס. הדוח איננו מתאים לבעלי הכנסה מעסק, הכנסה מניירות ערך בלתי סחירים, הכנסה כבעלי שליטה מחברה, מקרנות נאמנות ו'או הכנסות מחו"ל.

סעיף א' בטופס זה מתייחס לכל הפרטים הכלליים של מגישי הבקשה ובני זוגם. לעניין סעיף הטופס שמתייחס ל"בן הזוג הרשום", בני זוג יכולים להחליט מי מהם יירשם ובתנאי שהכנסתו של הנרשם היא לפחות רבע מהכנסת בן הזוג. בחלק זה יש למלא גם את פרטי חשבון הבנק שאליו יועבר ההחזר.

עיקר הטופס מתייחס להכנסות שהתקבלו באותה שנת מס לרבות הכנסות מיגיעה אישית שחייבות במס כרגיל (סעיף ג"(, הכנסות חייבות שאינן מיגיעה אישית (סעיף ד'), רווחים והכנסות פטורים שאינם חייבים במס (סעיף ה') ורווחי הון שנוצרו מניירות ערך סחירים (סעיף ו').

סעיף ז' לטופס מתייחס לניכויים אישיים כמו למשל כאלו שבוצעו לקופת גמל, ביטוח לאומי בגין הכנסה שלא מעבודה, ביטוח אובדן כושר עבודה וכו'. סעיף ח' מכיל את כל הפרמטרים שמקנים נקודות זכות לרבות תושבות ישראלית, ילדים, תואר אקדמי וכן הלאה. חלק מהנקודות מגיעות עם תוקף וצריך לוודא שהזיכוי היה תקף באותה שנת מס.

סעיף ט' לטופס הוא המקום לפירוט זיכויים אישיים כמו תשלומים לקצבה או ביטוח חיים, תרומה למוסד ציבורי מוכר, החזקת בן משפחה במוסד מיוחד ועוד.

סעיף י' מתייחס למחזור תשלומים, ניכויים במקור ומקדמות על כלל ההכנסות והתקבולים ללא מע"מ. אם אותו אדם משלם מקדמות, עליו לציין אותן בסעיף זה.

בסיום מילוי הטופס יש לחתום עליו וכך גם בת/ בן הזוג. אם קיבלתם עזרה בתשלום לגבי מילוי הטופס מעורך דין, יועץ מס או כל גורם אחר יש להוסיף גם את חתימתו במקום הייעודי לכך.

 

בקשה להחזר מס לעצמאיים

עד כה לא התייחסנו לעצמאיים שזכאים כמובן גם הם להחזרי מס. עצמאיים יוכלו להגיש את טופס 1301 של מס הכנסה יחד עם הגשת הדוח השנתי ויתר המסמכים הרלוונטיים. כלומר שאין צורך להגיש בקשה נפרדת.

יש לעקוב אחרי הוראות מילוי הטופס ולמלא אותו בדיוק ובקפדנות, שכן כל טעות עלולה לגרור דחייה של החזרי המס. כמו כן, ניתן למלא ולהגיש את הטופס גם באופן מקוון דרך אתר רשות המיסים.

 

מסמכים רלוונטיים לבקשה להחזר

לטופס הבקשה להחזרי מס יש לצרף גם אסמכתאות שתומכות ומגבות את טענתכם לעניין ההחזר. אם נשתמש בדוגמה הקודמת לפיה אתם זכאים להחזר בגין לידת ילד, הרי שעליכם לצרף את תעודת הלידה שלו ובה תאריך הלידה ומספר הזהות. להלן דוגמאות למסמכים שיש לצרף לבקשה זו:

  • טפסי 106 מכל מעסיק/ משלם קצבה
  • אישורים על דמי אבטלה, דמי לידה, דמי פגיעה וכל תגמול אחר מהביטוח הלאומי
  • טופס 101 לעובדים שפוטרו או פרשו במהלך שנת המס
  • אישור מרשות מקומית לגבי תושבות ביישוב מזכה (מגורי פריפריה)
  • אישור מועדת השמה לגבי ילד במסגרת חינוך מיוחד
  • תעודת שחרור משירות צבאי, אזרחי או לאומי
  • טופס 127 (תעודה רפואית) או תעודת עיוור לגבי ילד נטול יכולת
  • ועוד.

לכל בקשה יש לצרף צילום המחאה מבוטלת או אישור ניהול חשבון. פרטים אלו ישמשו את רשות המיסים להעברת סכום ההחזר לאותו החשבון, אם יתברר בסיום בדיקתה שמגיעים לכם החזרי מס.

 

תוך כמה זמן יתקבל ההחזר?

מרגע קליטת הבקשה ברשות המיסים, היא תטופל תוך 90 ימים בממוצע. ההחזר הכספי יועבר ישירות לחשבון הבנק כפי שמולא בטופס הבקשה ובכפוף לצירוף אישור ניהול חשבון או צילום שיק.

 

עד מתי ניתן להגיש בקשה להחזר מס?

על פי חוקי המס, החזרי מס ניתנים עד 6 שנים לאחור כך שאת הבקשה ניתן להגיש עד שש שנים רטרואקטיבית ולקבל את הסכום ששולם ביתר בכל אחת משש שנות המס שאליהן מתייחסת הבקשה. לא פעם מגיעים סכומים אלו למשמעותיים ביותר.

שימו לב – אם הבקשה אכן מתייחסת למספר שנים, עליכם למלא בקשה נפרדת לכל אחת מהשנים הרצויות ולצרף אליה את המסמכים המתאימים.

 

מקסום ההחזר על ידי גורם שמתמחה בהחזרי מס

את הבדיקה לזכאותכם להחזר וגם את הבקשה להחזר מס ניתן לבצע עצמאית ובכל שלב, כך שתוכלו לקבל החזרים עד שש השנים האחרונות. אך היעילות הרבה ביותר מופקת על ידי פנייה ליועץ מס או חברה מקצועית להחזרי מס שתבצע עבורכם בדיקת זכאות ותעדכן אתכם לגבי הסכום שנמצא שמגיע לכם לקבל.

חברה מקצועית ומנוסה מנהלת קשר הדוק וישיר עם פקיד השומה וממלאת את הטפסים הנדרשים בדיוק וללא טעויות. החברה תוכל גם לזרז את תהליך הבדיקה ברשות המיסים ולדאוג שכספכם ייכנס מהר יותר לחשבון הבנק, במקביל לשימוש בבקיאות ובניסיון שמביאים למקסום סכום ההחזר שמגיע לכם לקבל.

מומחי תיקון 190

חשבת למשוך את כספי הפנסיה? אל תעשה/י זאת בפזיזות! כנראה שתוכל/י למשוך ולא לשלם מס. כדי לקבל פרטים נוספים ניתן להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.